Du skal betragte dine følgere som såkaldt kolde leads. Det betyder, at dine følgere som udgangspunkt ikke er lune nok til at konvertere (deltage i en begivenhed), hvis du spørger dem direkte, uden først at give dem muligheden for at engagere sig i din sides indhold. Følgerne skal lunes op over tid, for at blive lune nok til at deltage i din organisations arrangement. Det gør man konkret ved at give følgerne noget, de kan like, kommentere eller dele. Når du har fået følgerne til at like, kommentere eller dele tilstrækkeligt mange gange – typisk ved en 4-5 opslag – så kan du også kræve noget af følgerne. Du kan bl.a. kræve deres deltagelse ved en begivenhed – eller i hvert fald kan du give dem tilbuddet om at deltage.
Pointen er, at der skal være noget indhold på din side, som ikke er direkte møntet på ”salg” – det vil sige tilbud om at deltage i dine begivenheder. Hvis du gennem din side siger ”køb køb køb!” til dine følgere, så står de af. Dine følgere skal have et forhold til din organisation og Facebook-side, før de er lune nok til at melde deres deltagelse i din begivenhed. Og det kræver, at man kommer op i gear og slår indhold op på sin side nogle gange om ugen – allerhelst hver dag.
Man kan i den forbindelse arbejde med et såkaldt konverteringshjul, hvor det hele tiden handler om at flytte brugeren fra ét step til det næste.
Der er otte steps i alt: Brugeren skal først (1) følge siden, dernæst (2) klikke på et opslag/link, så (3) like et opslag og dernæst (4) dele et opslag eller (5) kommentere opslaget/tagge en ven. Herefter drejer det sig om at flytte brugeren til at lave en handling, der rækker ud over Facebooks univers. Her skal brugeren flyttes til at (6) melde sig til noget eller møde op til en begivenhed i den virkelige verden. Så kan man i sidste ende få brugeren til at (7) købe noget/stemme på nogen/donere til noget og dernæst (8) anbefale andre at gøre det samme eller tale for en given sag/organisation. På den måde arbejder man hele tiden med at flytte sine følgere fra et punkt til et andet, så de konstant nærmer sig en større handling og i sidste ende en egentlig konvertering.
Se mere om, hvordan du luner følgere op