Regeringens sms-sag gør ondt nu og i en grad, så den efter de normale stormstyrkemålere, man ville tage i brug for at bedømme om en virksomhed har en shitstorm, der koster noget på bundlinjen, ser alvorlig ud. Og det er faktisk nyt, og det er opsigtsvækkende. Det her er alvorligt. Der er dømt stormstyrke orkan med tiltagende vind.
Der har været lidt småkritik her og der af regeringen og Mette Frederiksen jævnt fordelt ud over hele regeringsperioden, men helt overvejende har stemningen på Mette Frederiksens sociale medier været delt nogenlunde mellem ros og kritik, der cirka afspejlede meningsmålingerne – Skulle man lave meningsmålinger efter Mette Frederiksens seneste Facebook-opslag om en tur i skoven, så er hun på vildspor. Og det er faktisk første gang vi får alvor ser det – At der både er et voldsomt pres i pressen, på Christiansborg og på sociale medier, helt ind i S-lejrens egne platforme, der normalt er rendyrkede reklamekanaler. I en tid, hvor der også spekuleres i om meningsmålingerne er ved at blive blålige.
Alle politiske partier, der har lyst til at kritisere Mette Frederiksen og regeringen har sat både leverstød ind og forsøger at slå knockout-slag i kommentarfeltet. Det er Pia Kjærsgaard, det er Alex Vanopslagh, det er Nye Borgerlige og det er en masse politikere enten på Folketingsniveau eller kommunalt niveau, der tæsker løs. Og det skal de. Det er deres vindersag. Og de ejer Mette Frederiksens side, der normalt er talerør ud til mindst 336.000 følgere. Når Vanopslagh får 8100 likes og 317 svar på sin kommentar, så ejer han kommentarfeltet, og det smitter af på vælgernes holdning.

Sideløbende har især Liberal Alliance og Venstre strammet retorikken og sendt meget kradse budskaber af sted på Facebook til kernevælgerne, også dem, der kan have forladt dem. Der er fuld tryk på annonceringen og med budskaber, hvor man bruger retorik, der signalerer krigstilstand. De har øget tempoet med annoncekroner, og det kan sagtens virke.
Hvorfor kan det her blive enden for Regeringen som vi kender den? Fordi sms-sagen har alle de bestanddele, som gør, at det er en sag, der kan gøre ondt og gøre skade. Den er nem at forstå – også på fladpandede sociale medier. #slettemette er blevet et hashtag som #gyllegate var det for Eva Kjer. I undergrundene i grupper, på sociale medier blandt partisoldaterne og alle der tilnærmelsesvis har et halvt horn i siden på Regeringen, er det her blevet til en budskabsudviklingsklub med alle mulige vinkler, billeder, posts og memes, der spreder sig ud til vælgerne. Sms-gate har det klassiske ”cover-up”-skær over sig, så vi kan fornemme makulerede papirer, Watergate-skandaler og ting, der absolut kan være fejet ind under gulvtæppet. Ser man på sociale medier lige nu og bruger dem som en indikation på, hvilke energier der flyder, så er det den sværeste sag, Regeringen har stået over for de seneste to et halvt år. Energierne og stemningen viser, at der vandrer stemmer over midten lige nu – Og at Mette Frederiksen og Regeringen har fået amputeret en ganske væsentlig del af deres kommunikation: Frederiksens Instagram-profil og Facebook-side, der ellers normalt har været det stærkeste våben for at indgyde håb og styrke i kernetropperne og de røde vælgere – I stedet er der blå fest – og så meget modvilje, at der er sket det værste, der kan ske for en politiker, der gerne vil holde populariteten: Mette Frederiksen har – måske kun for en tid – mistet styringen i sit eget forsamlingshus, og det forsamlingshus er så stort, at det er en stor negativ reklame, der giver backfire, hver gang hun vælger at skrive noget.
Var Mette Frederiksen en kunde i det kommercielle, der bad om en vurdering af, hvor skadelig shitstormen er, i forhold til om kunderne vælger at handle andre steder, ville hun få vurderingen, at det her koster på brand og bundlinje. Og hun står i den situation flere kommercielle brands har prøvet – uanset, hvad hun skriver, så får hun tæsk på sine egne platforme og minder kunderne om, at hun har et problem. Det endnu større problem er, at den her shitstorm ikke er kommerciel – Den er politisk, og nu får alle, der har noget de skal have byttet med Mette Frederiksen frit lejde til at slå løs med en rendyrket vindersag. Pressen, der er træt af at være blevet delt og hersket igennem flere år, giver den fuld skrue. Oppositionspartierne kan skrue helt op, så negativ kampagne ikke engang ligner negativ kampagne og ikke længere koster for afsenderen, som negativ kampagne ellers gør.
Den her er alvorlig. Er den ikke lukket fornuftigt inden for et par uger, så kommer vi til at begynde at tale om Folketingsvalg i Danmark.