Når du i 4-5 opslag har givet dine følgere noget, de kan like, kommentere og dele, så må du forsøge med et mere salgsrettet budskab. Her skal budskabet være knivskarpt og målrettet specifikt til det event, du ønsker tilmeldinger til. Her er fem tips til det målrettede budskab, som skal få følgerne til at tilmelde sig:
- Skriv helt kort: Maksimalt tre linjer (selvom det handler om EU-stof)
- Skarpvinkel din begivenhed: Jo skarpere en vinkel du kan komme på, jo bedre. Titlen må gerne provokere lidt. ”Hvor er EU på vej hen?” er ikke en skarp nok vinkel. Det er derimod ”Skal EU’s landbrugsstøtte helt afskaffes?”
- Aktiver følgernes følelse: Hvad er det følelsesmæssigt stærkeste ved din begivenhed? Brug det i opslagsteksten.
- Læg et stærkt og sigende billede på begivenheden, som man lægger mærke til
- Målret med annoncekroner
Når du går efter den direkte konvertering, bør du målrettet opslaget med nogle annoncekroner. Det kan være for et beløb mellem 100 og 1.000 kroner afhængig af organisationens budget. En nem og hurtig måde at komme i gang med annoncering på, er ved at klikke på ’Boost opslag’ på opslaget, du vil annoncere. Her åbner sig en ny fane, hvor du skal tilpasse nogle forskellige elementer, som du bliver guidet igennem af Facebook. De består af:
- Målsætning: Her vælger man, hvad man ønsker at opnå med sin annoncering. Er det interaktioner (likes, kommentarer eller delinger), linkklik eller beskeder til indbakken? Her bør man oftest blot vælge interaktioner, med mindre man ønsker trafik ind til sit eget website – så vælger man linkklik.
- Knappen slå op: Her kan man tilføje en knap til sit opslag. Det kan være ”Læs mere”, ”Tilmeld dig”, ”Køb nu” og lign. Her vil I ofte vælge enten ”Tilmeld dig” med et link direkte ind til jeres begivenhed eller også ”Læs mere” med link til eget website.
- Målgruppe: Her har i overordnet tre muligheder. (1) I kan annoncere til følgere af siden, (2) I kan annoncere til fælgere af siden OG disses venner eller (3) I kan vælge personer gennem målretning. Hvis I blot vil nå ud til sidens nuværende følgere, fordi I har en begivenhed som er særligt målrettet kernemålgruppen, så vælger I naturligvis blot at annoncere mod sidens følgere. Hvis I gerne vil længere ud end sidens følgere, så vælger I ”Personer, du vælger gennem målretning”. Her får I et væld af muligheder. I kan annoncere mod køn, alder, lokationer, demografi, interesser og adfærd. Hold jer til at vælge en bestemt lokation (det kunne være Viborg), en aldersgruppe (det kunne være 18-42 år) og én interesse (det kunne være Erasmus-programmet), hvis det eksempelvis handler om unge og uddannelse i Europa. Pas på med at målrette for snævert og pas generelt på med at misbruge målretningen. Selvom det kan være et meget effektivt værktøj, skal det bruges med omhu, så man ikke kommer i problemer. Brugerne kan nemlig se nogle af de parametre, du målretter mod. En vigtig lille detalje: Husk at klikke fluebenet fra i ”Kør promovering på Instagram og Messenger”, da I kun ønsker at køre jeres promovering på Facebook.
- Budget og varighed: Vælg altid et samlet budget og annoncer så i en afgrænset periode – eventuelt indtil dagen for begivenheden. Facebook sørger for at bruge annoncebeløbet jævnt over annonceringsperioden.
- Betaling: Indtast din organisations betalingsmetode.
Se mere om, hvordan du bruger annoncering