Medfortæller

I Geelmuyden Kiese, hvor jeg var digital chef fra 2013-2016 har de en særdeles brugbar model for at lave inddragende fortællinger som basis for kampagner og kommunikationsindsatser. Du kan faktisk finde det flere steder på nettet, så det er ingen statshemmelighed. Det ligger f.eks. som slide nummer 12 og 13 her. Jeg har valgt ikke at gengive det her som billede, fordi det er Geelmuyden Kieses ejendom.

Det er ikke revolutionerende. Som du måske ved fra bogen “Fra Modtager til Medtager”, har Ask Agger aktantmodellen som basis for sine pointer om, at vi skal skabe en medfortæller og forstå, at fortællingen har mange roller. Aktantmodellen kan du google eller finde i mange forskellige afskygninger f.eks. her.

Det brugbare ved modellerne, uanset hvad de hedder, er at vi skal forstå og vi skal bruge i vores kommunikation, at den gode kampagne, det gode tweet, den gode tale, optimalt set har tydelige roller i en tydelig fortælling. Vi kan se, hvem der er monster, helt, oprører, ekspert og offer. I et tweet kunne det blive til “Hjerteforeningen (oprører) beder dig (helt) om at kæmpe for dine kære (offer), hvis de får et hjerteanfald (monster). Forskere (ekspert) understreger betydningen af hurtig hjælp”.

Prøv selv at lege med det her. Og husk flere ting, når du selv komponerer fortællingen:

  1. Den målgruppe du kommunikerer til skal se sig selv i fortællingen i en af rollerne.
  2. Måske optager andre organisationer allerede den rolle, du prøver at indtage? Så skal du justere eller tage kampen op.
  3. Det handler om stringens. I en verden, hvor vi har så mange indtryk (læs bogens hoveddel), skal du messe det samme igen og igen med de samme positioner for at blive forstået.
  4. Vær opmærksom på, om andre har en kommunikation, der positionerer dig i en bestemt rolle.
  5. Det er næsten altid mest konstruktivt, at have en politiker i helterollen, klar til at ride ind på den hvide hest og bevilge penge. Fraviger du fra det, så skal du have en ret god grund.

Hvem kan det her? F.eks. Rigshospitalet – På Facebook, når de skriver til dig “Kan du (oprører) heller ikke lide, når dit barn (offer) skal stikkes (monster)? Her er fem gode råd fra vores (helt) sygeplejerske (ekspert).

Vores kurser
Trænger din organisation til at få styr på jeres setup omkring interessevaretagelse, så du skærper den klassiske del og sikrer den digitale understøttelse, så I mestrer både den digitale og den analoge?
6. september, 2022

Trekronergade 149
2500 Valby

Du bliver indført i at bruge visuelle medier med særligt fokus på TikTok og Instagram.
9. september, 2022

Trekronergade 149
2500 Valby

Elberth Kommunikation tilbyder en uddannelse over tre dage til dig, der er ansat til at administrere sociale medier og digitale medier i en politisk funderet organisation, som f.eks. en kommune, en styrelse eller en interesseorganisation.
27. september, 2022

Trekronergade 149
2500 Valby

På dette kursus lærer du, hvordan du bruger LinkedIn med effekt. Vi bygger profiler, lærer salgsteknikkerne og lærer at skrive til data og med tone, uanset om du har en corporate konto eller en personlig LinkedIn-profil.
10. oktober, 2022

Trekronergade 149
2500 Valby

Kommunikationen på sociale medier er svær, og kravene ændrer sig hurtigt. Du sidder måske alene med opgaven og savner inspiration til at holde dig opdateret. Her er netværket i 5 episoder til dig.
25. oktober, 2022

Trekronergade 149
2500 Valby

Kurset er målrettet til dig, der skal udbrede ekspertviden, sætte dig på en dagsorden eller være thought leader på sociale medier og på tværs af medier.
3. november, 2022

Trekronergade 149
2500 Valby

Om os

Elberth Kommunikation er et lille heftigt bureau med 5 medarbejdere. Vi er specialister i kommunikation på tværs af medier med afsæt i digitale og sociale medier. Vi yder rådgivning med afsæt i København og i Aarhus i krydsfeltet mellem klassiske og nye discipliner inden for PR, PA og salg.

Besøg os

Kontakt

Elberth Kommunikation
Trekronergade 149
2500 København

Ny Banegårdsgade 55
8000 Aarhus C

Telefon: +45 23961545
Mail: benjamin@elberth.dk

Om cookies

Elberth.dk opfylder kravene defineret af EU’s to love om anvendelse cookies, hhv. ePrivacy-direktivet (ePD – også kendt på dansk som Cookieloven) og Databeskyttelsesforordningen (GDPR).

Rediger cookie indstillinger

© 2022 Elberth Kommunikation

[scc_calculator type='text' idvalue='8']