LinkedIn og Twitter – Sådan kommer du i gang og bliver slagkraftig

Som nybegynder eller ”næsten lige startet” på mine oplæg og kurser om LinkedIn og Twitter, kan du med fordel forberede dig ved at læse dette lille skriv. Formålet er at få din forståelse af de to platforme op på et niveau, hvor du synes det er sjovt, og hvor du får noget effekt, uden at du som alle os andre skal igennem eksperiment-fasen på to-tre år. Du kommer til at lave fejl, men du kommer ikke til at sidde og høre dit eget ekko, når du skriver noget på medierne, når du har læst lynguiden her.

Twitter og LinkedIn i sammenhæng:
Flere og flere i Danmark finder ud af, at det er ganske fornuftigt at have både en LinkedIn-profil og en Twitter-profil for at agere digitalt, uanset hvad de skal flytte med deres kommunikation. LinkedIn er et godt visitkort, det kommer frem, når man søger på dig, og det er muligheden for at skabe relationer, skrive lidt længere, gå i ordentlig substantiel dialog. Twitter derimod er som Ritzau-rullen, hvor du melder dig ind i debatter, nyhedsbilledet og taler kort. Eller som jeg tidligere har beskrevet i bogen Digital Interessevaretagelse: Twitter er pindemadsfesten, the cocktailparty, den hurtige kommentar, icebreaker eller der hvor man rækker hånden op og siger, at man gerne vil kontaktes for uddybende kommentarer til den nyhed, man kommenterer på. LinkedIn er the board room eller the lounge room – Møderummet, hvor man taler lidt længere, kan elaborere over emner og bruge messenger på kanalen til at aftale møder, konkrete udvekslinger. Har du styr på det og formår at sætte det sammen, så gør du f.eks. som Anton Pottegård, der bruger sin LinkedIn til at skabe relationer, skrive længere artikler med masser af nørdet substans, og så smider han artiklerne ind på passende tidspunkter i Twitter-debatterne.

Hvem er på kanalerne:
På Twitter sidder der 3600 journalister og journalistpraktikanter og leder efter nyheder. Der sidder 5000 lobbyister. Vi er cirka 40.000 aktive på kanalen i alt, så der er også en del ”almindelige”, der bare taler sport eller specielle interesser. Så sidder der et hav af kommunikationsfolk og pr-professionelle, politikere og politiske konsulenter. På LinkedIn er feltet mere bredt. Lige nu er Salling, Rema og Netto-folket på direktions- og kommunikationsniveau mest fremtrædende, men vi ser flere og flere CEO’s, kommunikationsfolk og stadig flere lobbyister og politikere, ligesom der begynder at komme journalister derover. Vi er cirka 2,6 millioner danskere, men kun cirka 1 million, der bruger det som mere end et visitkort.

Kort status på LinkedIn pr. februar 2020:
Myten om at det kun er til jobs er ved at være død. Der begynder at være samtaler om mange ting. Algoritmerne er forbandet lækre, hvis man ellers bruger noget tid på at forstå, at man ikke skal trykke på dele-knappen, men poste noget selv. Det er ikke ualmindeligt, at en person med 2000 connections har 20.000 visninger af en enkelt post. Politikerne er ved at søge i ly derovre, fordi tonen på Twitter er blevet hård, og tonen på Facebook elendig. Jeg skrev forudsigelsen i 2018 om at det ville blive året for LinkedIn. Den kan du læse, hvis du vil se mere om, hvorfor det er blevet som det er blevet. Lige nu kan du især skabe relationer, salg og ændre omdømme på den kanal.

Kort status på Twitter pr. februar 2020:
Flere mener, at tonen er blevet hårdere. Faktum er, at den er blevet mere professionel – Eksperimentfasen er ovre, og det betyder, at der er en række folk på Twitter, der ved, at det optimale tweet er under 150 tegn, selvom man har 280 tegn til rådighed. Og mange er ved at have så meget styr på teknikken, at den første indledende hjælpsomhed, der var på kanalen, er ved at være et lille solstrejf, der t(w)itter frem af og til. Lige nu kan du især flytte presse og politik på den kanal.

Dine første skridt til at komme godt i gang på LinkedIn:
Du kommer ingen vegne uden at have bygget din profil ordentligt op. Som basis uden alt det avancerede sørger du for at have:

  • Profilbillede (og lav ikke en Jesper Buch, hvor det kun er 1st connections, der kan se det. Du er ikke en kendis).
  • Coverbillede (ikke kanoturen med ungerne)
  • En headline, hvor du skriver mere end bare ”Konsulent for Kedelighedsstyrelsen”. Skriv f.eks. ”Konsulent for Kedelighedsstyrelsen – arbejder med projekter som kedelighed, tørvetrilleri og alt det som aldrig ser dagens lys”. Er du tjekket tænker du også i søgeord her, så du kommer frem, når man søger på ”tørvetrilleri”.
  • Et summary, hvor du ikke bare skriver dine skills, men noget med noget tone i.
  • En fremhævet-sektion, hvor du kan linke til dine greatest hits på LinkedIn eller et link “ude i byen”
  • Et udbygget cv, hvor du skriver hvad du arbejder med, og hvilke opgaver du har haft.
  • En vanity-url (så du ikke hedder linkedin.com/benjamin-elberth-xysomniopnåjn2998289)
  • Kontaktoplysninger, så man kan finde dig
  • Always on-knappen, så man kan se, du er på

Sådan bliver du lidt mere professionel i din LinkedIn-brug:

Der er tre ting du kan gøre – bruge din profil som et visitkort, man bare søger frem og konstaterer, at du er der. Eller du kan bringe dig selv i spil, ved at røre ved nogle andre, eller ved at de bliver rørt af dig og det du skriver.

Skal du videre fra bare lurende visitkort, så eksperimenter med følgende:

  • Post noget indhold. Del ikke bare andres. Post noget, med noget tone i. Prøv at se, hvordan jeg selv gør under min aktivitetsfane.
  • Begynd at tænke i LinkedIns Databrug. Der er en grund til, at jeg i min nyhedsstrøm ser ting fra mennesker, som jeg ellers har været geografisk tæt på, som jeg har sendt mails, som er i min kalender, og som skriver om de samme nøgleord som jeg har på min profil.
  • Like nogle mennesker du godt kan lide. Kommenter på deres indhold.
  • Arbejd med relations- og salgsteknikker. Det er en helt verden for sig. Men der er gyldne muligheder for at sælge med LinkedIn (læs bogen fra Modtager til Medtager og de 40 sider om salg, når den kommer i marts). Og lav dig en personlig relationsstrategi, så du bestemmer dig for, hvem du selv vil connecte med og følge. Skal det kun være mennesker, du har mødt i det virkelige liv, eller bruger du LinkedIn som icebreaker til at komme til at møde dem?

Ekstra tip for at få det optimale ud af LinkedIn:
Du vil hurtigt blive irriteret over sælger-helgerne, der fylder alt på kanalen. Derfor er det en god idé selv at bestemme over, hvad du ser. Ryd selv op i dit feed. Klik på posten fra den person, du synes fylder for meget og skjul deres opslag. Det er helt ok. Det er ikke din skyld, at de fylder alt og er irrelevante for dig.

Dine første skridt til at komme godt i gang på Twitter:
Du kommer heller ingen vegne uden at have bygget din profil ordentligt op på Twitter. Som basis uden alt det avancerede, for der er meget avanceret, du kan gøre, sørger du for at have:

  • Profilbillede
  • Coverbillede (ikke kanoturen med ungerne)
  • En biotekst, hvor du skriver mere end bare ”Konsulent for Kedelighedsstyrelsen”. Skriv f.eks. ”Konsulent for Kedelighedsstyrelsen – arbejder med projekter som kedelighed, tørvetrilleri og alt det som aldrig ser dagens lys”. Er du tjekket tænker du også i søgeord her, så du kommer frem, når man søger på ”tørvetrilleri”. Og så sørger du for at skrive telefonnummer og mailadresse i den bio, så man kan fange dig.

Derefter tweeter du et par gange, inden du begynder at følge spændende mennesker, som din nyhedsstrøm skal udgøres af. Det er svært at komme fra 0 til 100 følgere. Og det tager en evighed at komme over 1000. Men kommer du dertil, så går det ret let resten af vejen.

Sådan bliver du lidt mere professionel i din Twitter-brug:
Når du er ovre de første indledende øvelser, begynder du at forholde dig til, at Twitter er muligheden for at sætte sig tungt på emner, påvirke nyhedsstrømmen, blive meningsdanner og meget mere. Det gør du f.eks. ved at læse:

Ekstra tip for at få det optimale ud af Twitter:
Brug tweetdeck og sæt dig ind i, hvordan du kan følge bestemte personer, ord, vendinger, hashtags mv. Når du når dertil, bliver Twitter et fantastisk styringsværktøj for dig. Programmet er gratis og nemt at bruge.

En at blive som:
Som udgangspunkt sørger jeg for på mine oplæg og kurser at give dig en virtuel makker ude i det virkelige liv, som ikke aner, at jeg fremhæver dem. Det gør jeg fordi det er godt at have en at se over skulderen. Derfor kan du med fordel lure på følgende mennesker:

Vores kurser
Trænger din organisation til at få styr på jeres setup omkring interessevaretagelse, så du skærper den klassiske del og sikrer den digitale understøttelse, så I mestrer både den digitale og den analoge?
6. september, 2022

Trekronergade 149
2500 Valby

Du bliver indført i at bruge visuelle medier med særligt fokus på TikTok og Instagram.
9. september, 2022

Trekronergade 149
2500 Valby

Elberth Kommunikation tilbyder en uddannelse over tre dage til dig, der er ansat til at administrere sociale medier og digitale medier i en politisk funderet organisation, som f.eks. en kommune, en styrelse eller en interesseorganisation.
27. september, 2022

Trekronergade 149
2500 Valby

På dette kursus lærer du, hvordan du bruger LinkedIn med effekt. Vi bygger profiler, lærer salgsteknikkerne og lærer at skrive til data og med tone, uanset om du har en corporate konto eller en personlig LinkedIn-profil.
10. oktober, 2022

Trekronergade 149
2500 Valby

Kommunikationen på sociale medier er svær, og kravene ændrer sig hurtigt. Du sidder måske alene med opgaven og savner inspiration til at holde dig opdateret. Her er netværket i 5 episoder til dig.
25. oktober, 2022

Trekronergade 149
2500 Valby

Kurset er målrettet til dig, der skal udbrede ekspertviden, sætte dig på en dagsorden eller være thought leader på sociale medier og på tværs af medier.
3. november, 2022

Trekronergade 149
2500 Valby

Om os

Elberth Kommunikation er et lille heftigt bureau med 5 medarbejdere. Vi er specialister i kommunikation på tværs af medier med afsæt i digitale og sociale medier. Vi yder rådgivning med afsæt i København og i Aarhus i krydsfeltet mellem klassiske og nye discipliner inden for PR, PA og salg.

Besøg os

Kontakt

Elberth Kommunikation
Trekronergade 149
2500 København

Ny Banegårdsgade 55
8000 Aarhus C

Telefon: +45 23961545
Mail: benjamin@elberth.dk

Om cookies

Elberth.dk opfylder kravene defineret af EU’s to love om anvendelse cookies, hhv. ePrivacy-direktivet (ePD – også kendt på dansk som Cookieloven) og Databeskyttelsesforordningen (GDPR).

Rediger cookie indstillinger

© 2022 Elberth Kommunikation

[scc_calculator type='text' idvalue='8']