Frisør, Fiskehandler, Kiropraktor, Tatovør – Red butikken i en Corona-tid

Kære lille erhvervsdrivende. Her er din miniguide til at få dig en digital tilstedeværelse, der måske redder skindet på næsen i din butik. Går du i stå undervejs i vejledningerne, så smid mig en mail på benjamin@mainsite.newsite.elberth.dk – Det er gratis at få svar på spørgsmål indtil 30. marts, hvis du er lille erhvervsdrivende.

Så er der for alvor dømt problemer for en række små erhvervsdrivende, der må lukke butikken for en tid, og det kan betyde, at de måske skal lukke den for altid. Denne vejledning er skrevet som inspiration til dig, der slet ikke har understøttet din virksomhed med noget på digitale og sociale medier og er helt på herrens mark. Derfor er alle små bisætninger og forbehold skrællet væk. Det er mine klare, entydige, lette anbefalinger til, hvad du skal gøre, selvom det kan gøres på utallige måder.

Min anbefaling
Din vigtigste opgave, inden du går i gang med hver af nedenstående muligheder er at være realistisk om, hvad du selv kan, og hvad du har mulighed for digitalt. Du vil i hver vejledning møde nogle forhindringer, hvor du selv skal være god til at bedømme, om det er realistisk, at du får det gjort, når du er presset i forvejen. Og så skal du på forhånd have realistiske forventninger – Du går ikke viralt eller bliver verdensberømt på det her. Men måske redder du de 20% omsætning, der skal holde dig ovenvande.

Min anbefaling er faktisk, at du, hvis du slet ikke har noget digitalt, at du så klarer dig med en Instagram-profil, måske en Facebook-profil og en mobilepay-konto. Er du bedre til teknik og bedre til at skrive, så laver du også en Facebook-side og bruger kræfter på at få så mange kunder ind på den som muligt, og er du endnu mere teknisk, og har tiden, så topper du den med en hjemmeside, evt. med et domæne. Læg mærke til, at du ikke kun kan klare dig med hjemmesiden, for du skal have en kanal til at få fat i folk, og det er i dit tilfælde enten Instagram eller Facebook.

Er du lige så sej som min fiskemand Sømunken Fiskehandel på Rantzausgade, så sørger du for at stille et sandwichskilt op med instrukser om maksimalt antal kunder på en gang i butikken og hvor meget afstand, der skal holdes – Og så kører du på med en Facebook-side. Men idéen er bare, at han ikke er begyndt i går med at samle sine 1400 følgere. Han begyndte før Corona. Lær alligevel af ham her. Har du en butik, hvor du er nødt til at lukke den fysiske del, så se længere nede, hvad dine muligheder er.

Her får du mere hjælp
Går du i stå undervejs på en af vejledningerne nedenfor, eller har du tekniske problemer, så smid en mail til benjamin@mainsite.newsite.elberth.dk. Jeg har allieret mig med Sune Toft fra ST Digital, der er min fremragende teknik- og hjemmesideleverandør. Vi besvarer spørgsmål gratis for små erhvervsdrivende, der er på røven, fordi det er gået op for os, at vi har “kolde hænder” og ikke kan bidrage med hverken lægehjælp eller andet, der er varmere, end det vi tilbyder her.

Instagram
En stor erhvervsdrivende laver en virksomhedskonto på Instagram. Drop det. Lav en normal profil og byg den ordentligt op – Se en komplet vejledning her til, hvordan du laver en Instagram-konto. Du kan komme langt med en Instagram-profil, men det kræver to ting: At du poster nogle billeder, og at du sørger for at forbinde med nogle potentielle kunder. Det sidste er det sværeste, fordi du starter fra et nulpunkt. Kan du bare sende følgeanmodninger til en kunde, du ved har været i din butik? Nej. Du skal lade dem komme til dig, så du ikke virker som om du bare har siddet med din kundeliste og stalker dem. Du gør i stedet følgende:

1. Lav en første post, hvor du tager et godt billede af dig selv med en tommelfinger i vejret og skriver noget i retning af “Min butik lukker ned for en tid. Men jeg har masser af mod på at levere mine produkter til dig, der måske allerede er kunde. Følg mig her på Instagram, hvor jeg kommer til at smide små billeder fra mit liv som kiropraktor/frisør blandet med de tilbud, du kan nyde godt af, når vi åbner igen efter Corona-krise”. (Det er vigtigt, at du signalerer her, at din butik ikke går fallit om to dage, og gør den det, skal du ikke poste det her, for så køber folk gavekort, som ender i et konkursbo. Går du i gang med det her, er det fordi du er parat til at kæmpe).

2. Inden du skriver en post mere: Gå ind i søgefeltet på Instagram. Skriv din egen bys navn. Find ud af, om byen bruger et eller flere hashtags. Det gør du ved at klikke på nogle af de billeder, der kommer frem, når du klikker på billederne, der kommer frem. Se nedenfor. Jeg har leget, at jeg er kiropraktor i Viborg. Jeg har søgt på Viborg, og nu finder jeg den geografiske markør for Viborg og klikker på den. Så kommer jeg ind til folk, der har delt billeder på den geografiske placering “Viborg”.

Her finder jeg f.eks. et billede fra Newknitter_dk. Hun har tagget sit billede med den geografiske placering “Viborg”. Er jeg fræk nok til at følge hende, hvis jeg er erhvervsdrivende i Viborg? Fandme, ja. Det kan være, hun bliver kunde. Det vil have større effekt, hvis du ikke kun selv havde postet kun et enkelt billede, så du skal hurtigt til trin 3. Hvad hvis Newknitter_dk er kunde i forvejen? Ja, så følger du, hvis det ikke er mærkeligt eller stalkeragtigt.

 

3. Lav en post, hvor du viser du er ved godt mod. Har du et billede fra din forretning, hvor du er i fuld gang, så post det – men du skal selv være på. Øjne giver likes. Skriv noget i retning af “Min stolthed butik xxxx lukker for en tid. Men det betyder ikke, at jeg lukker ned for salg og udvikling af butikken. Nu skal der kæmpes” (indsæt nogle af de hashtags, du fandt under Viborg-fanen og smid Viborg ind i lokationen inden du poster det).

4. Lav en post med et godt tilbud. Se længere nede under inspiration og idéer til at sælge noget. Husk at bruge Viborg-hashtags du måske fandt i trin 2 og husk at smide den geografiske placering på.

5. Ring til alle dine venner. Skriv til dem over Messenger. Bed dem gøre dig en tjeneste ved at følge din konto.

6. Lav en post, hvor du beder følgere om at sprede ordet om, at du er gået på Instagram – Bed dem tippe deres venner, og meget gerne kunder i nærheden af din geografiske butik.

Herefter handler det om at tage fat i alt, hvad der kan kravle og gå, så du får endnu flere til at følge din konto, og det handler om at poste nogle billeder. Tag fat i alle dine venner og bed dem om at følge. Post så mange billeder, at du får nye følgere, og så få billeder, at kunderne ikke falder fra igen, fordi du spammer dem. Dine venner må gerne falde fra – de skulle alligevel kun bruges til at få kontoen til at syne af noget i starten, så kontoen bliver et tilløbsstykke.

Går du viralt med det her? Nej. Men kan du lave fem gode salg om ugen, så er det noget sjovere at se tilbage på måske en måned, hvor din butik er lukket fysisk.

Facebook
Du har flere muligheder her. Allerførst skal du kende forskellen på en Facebook-profil, en Facebook-side og en Facebook-gruppe. Du har en profil, der kan få venner (og følgere). Mette Frederiksen eller min kiropraktor Kiroultra har en Facebook-side, som kan få følgere, men den har ingen venner. Den kan man til gengæld annoncere fra. Og så er der masser af Facebook-grupper, hvor der er en administrator, f.eks. byens golfklub, hvor der er en masse medlemmer.

Har du lyst og evner, så laver du en Facebook-side (det anbefaler jeg normalt kun, hvis du har annoncekroner til at målrette opslag for – f.eks. 500 kroner om ugen, hvis du er lille erhvervsdrivende) – Det er vigtigt inden du beslutter dig for det, at du ved, at en Facebook-side kræver meget for at få effekt. Der skal gode tekster og godt indhold til, så du skal anstrenge dig. Se en komplet vejledning til, hvordan du opretter en Facebookside her

Har du ikke mod på at kæmpe med en Facebook-side, eller laver du en Facebook-side, og vil gerne have mere smæk på den side, så gør du to ting:

1. Trim din private Facebook-profil, så man kan se, at du er slagter/kiropraktor/massør ved at ændre coverbilledet øverst (Klik på det lille billlede). Du redigerer din biografi, så man kan se, at du er slagter/kiropraktor/massør – og skriv hvilken by du er slagter/kiropraktor/massør i i den biografi-tekst.

2. Lav en post, og sørg for, at den er offentlig (der skal være en globus og stå “Offentligt”, når du skriver, som på mit billede nedenfor), hvor du kommer med dine tilbud.

Og så skal du, uanset om du har en Facebook-side og/eller en Facebook-profil have det ud og leve. Gå ind på Facebook og fremsøg alle lokale grupper, der er fysisk rundt om hovedet på dig. Nedenfor har jeg fremsøgt “Kirke Værløse Nabofællesskab”. Hvis jeg er erhvervsdrivende i Værløse og omegn, vil jeg gerne have mulighed for at skrive i den gruppe. Nogle grupper skal jeg være medlem af for at skrive, og det bliver jeg ved at klikke på “Bliv medlem” inden jeg går ind i gruppen. Læg mærke til, at jeg også kan blive medlem, hvis jeg har en Facebookside, så siden kan skrive i gruppen.

Når jeg klikker på “Bliv medlem”, får administrator en anmodning om, at jeg gerne vil være medlem, og der kan gå noget tid, før de lukker dig ind eller afviser din anmodning. Det kan jo være, at de ikke gider erhvervsdrivendes Facebook-sider derinde, hvis du har ansøgt med din nye Facebook-side.

Bliver du medlem, får du mulighed for at skrive i gruppen – Og her skal du holde tungen lige i munden, for du må ikke spamme og være oversælgende. Skriv en enkelt høflig post om, at du er erhvervsdrivende, og at de enten er velkomne til at følge din Facebook-side for at støtte din forretning i en krisetid, eller at du har et godt tilbud til dem, som de kan få ved at bladre ind på din profil (hvor du har skrevet tilbuddet øverst) eller ved at sende dig en DM (direkte besked) eller en sms eller en mail, hvis du har en mail-adresse. Skriver nogen surt tilbage, så undskylder du høfligt og trækker følehornene til dig igen, og forsøger i en ny gruppe.

Er du kommet hertil og har en Facebook-side, så giver du den gas – og poster billeder og måske videoer indimellem dine tilbud. Find især inspiration hos Bekkers Kaffebar, når de ikke er lukket ned, og hos Frisør Diana og Fiskemanden Køge og Naturlig Clairvoyance lige nu. Se hvordan de gør. Og så overvej, om du skal toppe med annoncekroner. Se længere nede.

Hjemmeside
Se en komplet vejledning til, hvordan du laver en hjemmeside her – inklusiv vejledning til, hvordan du får den til at sidde på et domæne. Du går kun i gang med at lave den hjemmeside, hvis du 1) Har lidt mod på noget teknisk frem og tilbage 2) Ikke går op i fonte og farver og hvad der lyser i hvilken farvetone. Har du tid til det, så er du ikke presset, og så sidder du i det forkerte blogindlæg.

Hvorfor have en hjemmeside? Fordi det giver søgeresultater på Google. Mulighed for at annoncere geografisk på Google Adwords. Mulighed for at fremstå lidt mere professionel. Muligheden for at bygge et reelt hjemsted op som supplement til din fysiske butik og meget mere.

Gider du ikke læse hele min vejledning, men kan godt uden, så er min anbefaling, at du starter med at lave en billig billig hjemmeside i en standard-Wordpress-skabelon, med et domæne der hedder dit firmanavn – som f.eks. Elberth.dk – så hjemmesiden lægger sig lækkert i toppen, når man googler dig, hvis du ellers bare bruger det en lillebitte smule. Dit eget domænenavn har den funktion, at du kan købe et webhotel med mail på samme domæne, så du ikke sender til en potentiel kunde fra frækfyr1969-snabel-a-hotmail.com. Der er mange måder at lave den webside på. Jeg har f.eks. lavet www.digitalinteressevaretagelse.dk (hvorfor tror du, at domænet hedder det?) ved at gå ind på i123.dk, købe et basic webhotel med domænet, krydse af i, at de skal lægge WordPress på, når jeg køber det, og så har jeg betalt de der cirka 300 kroner i alt. Domænet koster typisk 45 kroner.

Når jeg gør det, får jeg en mail, jeg skal godkende fra DK-Hostmaster og en kode til mit nye WordPress-webhotel. Der kan jeg oprette mine mail-adresser og bruge webmail (som jeg kan styre via min egen mailklient enten i Gmail eller Outlook). Når alt er godkendt, kan jeg via en mail jeg får tilsendt fra i123.dk logge på min hjemmeside, der ikke er der endnu, hvor jeg nu kan begynde at lave min egen WordPress-hjemmeside. Hvis du ikke ved, hvordan man gør, kan du google det eller lede efter ”tutorial website wordpress” på YouTube. Det var sådan, jeg lærte det i sin tid. En WordPress-skabelon findes der vel en million gratis af på nettet – prøv at google ”Theme WordPress best free”, og så finder du et design, du kan lide, downloader skabelonen, og smider den op i bagdelen på din WordPress-side. Kan du ikke finde ud af det, kan du vælge en af de skabeloner, der allerede ligger i WordPress. Lad være med at overgøre det – lav en hjemmeside, der er beregnet til, at kunden bare skal bekræftes i, hvad du kan – ingen kunder bladrer mere end to-tre sider ned alligevel, medmindre du er på et niveau, hvor det er en meget profileret virksomhed, der virkelig skal bekræftes i, at præcis du er den helt rigtige. Tænk i stedet for løbende over, hvordan du kan udbygge din hjemmeside med cases, produkter og måske viden i form af blogindlæg, når du ikke er så presset længere.

Lad være med at starte med at lave en stor webshop-løsning. Hvis du skal gøre det, skal du søge noget professionel hjælp hos nogen, der ved noget om det. Lav i stedet noget, hvor man bare kan betale dig over en konto, eller via Mobilepay. Så slipper du i første omgang for al teknikken.

Markedsføring med annoncekroner
Facebook og Instagram-annoncering er din mulighed for at målrette dine opslag fra din Facebook-side på Facebook og Instagram  – Se Facebooks egen hurtige vejledning til, hvordan du booster et opslag. Professionelle vil altid sige til dig, at du bør bruge annonceadministratoren i Facebook i stedet, men det skal du først gøre, når du får kriblen i fingrene over, hvor effektivt det er at booste et opslag. Facebooks Annonceadministrator er langt mere kompleks, men indeholder også så mange muligheder, at du kun kommer til at bruge en tiendedel af dem, når du bliver mere avanceret. Eksperimentér med at booste et af dine opslag ud til folk i din by for f.eks. 100 kroner og konstatér selv effekten. Så er du i gang.

Google Adwords er den lidt mere avancerede mulighed for at bruge annoncekroner på at få din hjemmeside længere ud, når folk f.eks. søger på bestemte ord fra bestemte geografiske placeringer. Prøv at se, hvordan Anne Cathrine Blegvad får både Google Annoncering og hjemmeside til at sidde i skabet her:

Vil du gøre endnu mere ud af det, så bestil en times rådgivning hos verdensmester i Facebook-annoncering David Lorentzen. Vær ærlig og fortæl ham, at du er helt grøn og at du bare gerne vil frem til et niveau, hvor dine Facebook-posts bliver målrettet og kommer en anelse længere ud. Se hans mulighed for at få Facebook-annoncering lige nu til spotpris her:

 

Betaling af varen
Mobilepay. Guds gave til den lille erhvervsdrivende. Som jeg har skrevet længere oppe under hjemmesidevejledningen, så er det en god hurtig måde at få betaling fra kunden, og det kan bruges på flere platforme, uden at du skal lave en kæmpe webshop eller en eller anden DIBS-betalingsløsning. Danske Bank skriver, at du SKAL have en erhvervsløsning til 999 i oprettelse og 49 kroner i abonnement, og at de lukker ned for private mobile pay-konti, der bruges til erhverv. Men jeg vil da gerne i disse krisetider opfordre Danske Bank til at fjerne det oprettelsesgebyr for erhvervsdrivende med en omsætning på under 100.000 om måneden og gøre det her nemt. Eller sørge for at se den anden vej, når små firmaer modtager småbeløb på deres private mobilepay og selv overfører til firmakontoen bagefter – For skatteteknisk er det faktisk helt efter bogen.

Og hvad skriver/poster du så?

Det er vigtigt, at du lærer noget, mens du gør det du ikke har lært endnu. Får du ingen følgere, ingen likes, kun sure kommentarer, hvis du poster noget i byens Facebook-gruppe, så skal du hive i nødbremsen og få en til at se på, hvorfor ingen reagerer på det du skriver (det er her du bruger muligheden for at sende et spørgsmål og få et gratis svar til benjamin@mainsite.newsite.elberth.dk, hvis du er lille erhvervsdrivende og ved at lære det her fra bunden). Lær af Fiskemanden her. Han skriver, så englene synger.

Men ellers bruger du følgende tommelfingerregler:

  • Brug billeder af dig selv. Se hvad den tjekkede slagter kan hos Dalgaard Supermarked. Den post virker, fordi han giver noget af sig selv.
  • Har du video-kundskaber, så forsøg dig frem. Prøv at se, hvad Fiskemanden gør. Det virker, fordi han er god på video. Er du avanceret, tekster du den også.
  • Brug billeder af dig selv. Hov, skrev han det to gange? Ja! Hvis du alligevel begynder at lave posts på Instagram og Facebook af et produkt, uden at du selv er på, så prøv at se på rækkevidden på den post. Den vil have en tiendedel af, hvad en post med et billede af dig sammen med produktet har.
  • Når du skal poste noget med et tilbud i: Læs det ordentligt igennem. Det skal skrives enkelt og forståeligt. Det kan ikke siges nok.

Idéer til at sælge noget
Den dybe tallerken er opfundet, og du skal springe hele eksperiment-fasen over ved at kigge andre over skulderen. Få inspiration fra dem, stjæl idéerne med arme og ben, lad være med at stjæle deres billeder, og skriv din egen tekst. Så gør du ikke noget forkert.

Her er inspiration til, hvad andre skriver. Stjæl idéerne med arme og ben især fra (listen her bliver udbygget med gode opslag, efterhånden som jeg finder flere):

 

 

 

 

 

Vores kurser
Trænger din organisation til at få styr på jeres setup omkring interessevaretagelse, så du skærper den klassiske del og sikrer den digitale understøttelse, så I mestrer både den digitale og den analoge?
6. september, 2022

Trekronergade 149
2500 Valby

Du bliver indført i at bruge visuelle medier med særligt fokus på TikTok og Instagram.
9. september, 2022

Trekronergade 149
2500 Valby

Elberth Kommunikation tilbyder en uddannelse over tre dage til dig, der er ansat til at administrere sociale medier og digitale medier i en politisk funderet organisation, som f.eks. en kommune, en styrelse eller en interesseorganisation.
27. september, 2022

Trekronergade 149
2500 Valby

På dette kursus lærer du, hvordan du bruger LinkedIn med effekt. Vi bygger profiler, lærer salgsteknikkerne og lærer at skrive til data og med tone, uanset om du har en corporate konto eller en personlig LinkedIn-profil.
10. oktober, 2022

Trekronergade 149
2500 Valby

Kommunikationen på sociale medier er svær, og kravene ændrer sig hurtigt. Du sidder måske alene med opgaven og savner inspiration til at holde dig opdateret. Her er netværket i 5 episoder til dig.
25. oktober, 2022

Trekronergade 149
2500 Valby

Kurset er målrettet til dig, der skal udbrede ekspertviden, sætte dig på en dagsorden eller være thought leader på sociale medier og på tværs af medier.
3. november, 2022

Trekronergade 149
2500 Valby

Om os

Elberth Kommunikation er et lille heftigt bureau med 5 medarbejdere. Vi er specialister i kommunikation på tværs af medier med afsæt i digitale og sociale medier. Vi yder rådgivning med afsæt i København og i Aarhus i krydsfeltet mellem klassiske og nye discipliner inden for PR, PA og salg.

Besøg os

Kontakt

Elberth Kommunikation
Trekronergade 149
2500 København

Ny Banegårdsgade 55
8000 Aarhus C

Telefon: +45 23961545
Mail: benjamin@elberth.dk

Om cookies

Elberth.dk opfylder kravene defineret af EU’s to love om anvendelse cookies, hhv. ePrivacy-direktivet (ePD – også kendt på dansk som Cookieloven) og Databeskyttelsesforordningen (GDPR).

Rediger cookie indstillinger

© 2022 Elberth Kommunikation

[scc_calculator type='text' idvalue='8']