Lad konferencen nå ud over scenekanten og helt ud i verden

300 mennesker. Så mange personer kan der være samlet i Nationalmuseets festsal, inden brandmyndighederne skrider ind. Det stiller store krav til, at man enten inviterer de helt rigtige mennesker til sin konference, eller bruger alle de forhåndenværende tricks og teknikker til at nå markant længere ud.

Hvad vil du nå ud med?
Steffen Hou fra Konferencebureauet leverede forleden på LinkedIn svaret på det præcise grundspørgsmål, inden vi forholder os til, om vi vil ud over scenekanten, helt ud bagerst i lokalet, eller måske endda helt ud i verden med vores konferencebudskab. For alle de tre ting er muligt, hvis man tænker sin værktøjskasse lidt større. Ja, det bliver desværre herfra det kedelige, men helt utroligt rigtige ”Få styr på formålet først” og ”Start med at besvare, hvad du vil have ud af din konference”, så konferencen bygger en fornuftig og effektiv bro mellem din kommunikationsindsats før, under og efter konferencen. Det er Konferencebureauet eksperter i at levere. Derefter er der teknikker på tværs af din kommunikative kontrolpult, hvor det er dine færdigheder, dit mod og dit budget, der sætter grænsen.

Nå ud over scenekanten
I første omgang kæmper flere organisationer og talere med at nå ud over scenekanten. Bare ned til publikum på forreste række. Fordi det er så forbandet en svær kunst at tale, så tilhørerne bliver ramt. Helt fra klassisk retorik lærer man, at direktøren skal tale med pathos, ethos og logos, lære at kontrollere sin nervøsitet og huske at sige det vigtigste først, tale i tre-enigheder og meget andet godt.

Men der er masser af andre ting, der bør være i orden, så konferencen ikke ender i et en-dimensionalt spor, der ikke flytter noget. F.eks. scenens opbygning – et firma som GetVisual har gjort det til nærmest kunst at lave design på konferencer, så Vestas kan stå på en baggrund af snurrende vindmøllevinger, Carlsberg på en bund af design, der harmonerer med søjler og kunst på Glyptoteket, FOAs Dennis Kristensen kan holde en tale, hvor Lars Løkke i kæmpeformat kigger ned på ham, mens Kristensen taler, og hvor Mette Frederiksen får den helt rigtige røde glød på den socialdemokratiske rose på kongressen, så medlemmerne også får den helt rigtige farvetone som akkompagnement til ”Når jeg ser et rødt flag smælde”.

GetVisual kan fortælle langt mere om, hvorfor det er fuldkommen tåbeligt at spare på teknikken, hvis man har den slags ambitioner, fordi det ikke er særligt effektivt at lade den helt rigtige røde farvetone akkompagnere en skrattende højtaler eller en lydmand, der ikke ser den helt rigtige opsætning af mikrofonfrekvenserne som et ædelt håndværk. Eller som Steffen Hou skriver: ”Underkend ALDRIG vigtigheden af den tekniske afvikling, da den i sidste ende bestemmer, om budskabet kommer ud over scenekanten, og om konferencens formål indfries”.

Nå helt ud bagerst i lokalet
Når det lykkes at komme ud over scenekanten med basisværktøjerne lige i skabet, begynder det at blive sjovt og effektivt, når man kan ramme samtlige i lokalet og begynde at arbejde konkret med deres tilfredshed – de indtryk de får og skaber sammen på konferencen.

KFUK’s sociale arbejde brugte i efteråret film om emnerne som afsæt for deres talere, og de revolutionerede også den klassiske hvidbog, som det ellers er tradition at levere som afrapporteringsværktøj på en forskningsindsats. I stedet havde de mod til at designe en hvidbog på 4 sider, der lå på tilhørernes stole, når de kom ind til konferencen – med stregkoder til videoer, der blev til af talerne, og en samlet video fra dagen, som blev levende efterhånden som konferencen skred frem. Og de samme grafikker, som talerne brugte på deres slides, og i deres sætninger.

På den måde adresserer man også den tilstand, at konferencedeltagere lider af det, som Producer og Digital Interaktionsekspert hos GetVisual Michael Pryner betegner som ”Nomofobi” – at visse mennesker er ved at udvikle en sindstilstand der gør, at de er bange for at have ”no mobile” – en tilstand der ligefrem giver fantomvibrationssyndrom – man tror telefonen ringer i lommen, men det gør den faktisk ikke. De bedste konferencer griber det syndrom og sørger for, at deltagerne i det mindste kigger på den digitale del af konferencen, når de ikke kan lade deres mobil være – så de bruger mobilen til interaktion med spørgsmål i debatten, til at tjekke tweets på konferencens hashtag, eller ligefrem søger mere viden om hvert enkelt emne i konferenceprogrammet, fordi programmet er designet til det. Måske får de endda et stykke merværdi ved at downloade slides direkte på telefonen fra oplægsholderne, mens de sidder der.

Vil man nå helt bagerst ud i lokalet har man selvfølgelig også lavet en deltagerliste, hvor folk kan connecte med hinanden på LinkedIn. Grebene og værktøjerne er utallige – men ingen siger, at alle skal bruges på en gang. En hvidbog, der bliver digitalt levende og langsomt udbygges med videoer, kan jo sendes til de mødedeltagere, der blev forhindret – med en ekstra sød mail om, at ”vi er kede af, at du ikke dukkede op, men du skal ikke snydes for pointerne”. En lille håndskrevet seddel og specialleverance med et bud, så er man ved at have noget der ligner en hel gave til f.eks. den ordfører, der var forhindret til konferencen den pågældende dag, men alligevel er så vigtig at få med på idéerne.

 

Nå helt ud i verden
Spring lige helt tilbage til før konferencens start. Der hvor invitationerne blev skrevet, interessentlisterne lavet og deltagerlisterne blev sammensat efter, hvem der er vigtige interessenter, såvel som hvem der har digital rækkevidde. For det er noget sjovere for konferencens rækkevidde, at første række er besat af journalister og interessenter med mange følgere – ligesom panelsammensætningen jo kan sammensættes af deltagere, der selv har lyst og evne til at bringe deres budskaber ud i det virkelige liv via deres egne sociale medier.

Invitationerne kan indeholde materiale, der udgøres af links, man kan måle på, hvis man er professionel lobbyorganisation – så kan man måle på, hvor meget hver interessent rent faktisk har læst om emnerne inden konferencen. Skal man nå helt ud i verden kræver det selvfølgelig et konferencehashtag, og de mest cremede organisationer motiverer tweets ved selv at tweete med, ved at bede et par store meningsdannere om at tweete tidligt, ved at have en Twittervæg på bagskærmen og i foyeren – og ved at præmiere bedste tweets undervejs eller inddrage deltagernes tweets i debatten med den moderator, der forstår at inddrage dem. Og så taler direktøren og talerne selvfølgelig i Tweetables, fordi det er virkningsfuldt og rammer de journalister, politikere og meningsdannere, der ikke er til stede, og fordi det er sætninger, der brænder sig ind i hukommelsen hos de tilhørere, der sidder i salen.

Og så er liveopdateringen fra konferencen et afsnit for sig – de bedste organisationer og konferenceværter mestrer at få taler, punchlines, debattens vigtigste punkter til at flyve så langt, at pressen selv ringer og vil vide, hvad der er på spil.

GV-lab for viderekomne
24. april fra 9-10.30 holder GetVisual GV-lab i Sydhavnen i København, hvor du kan komme ind i langt flere værktøjer og lære at få konferencen til at leve, så den får effekt. Du skal høre om Generation C (connected), der er blandt dine konferencedeltagere, og du skal se cases på konferencer, hvor alt gik op i en højere enhed på tværs af formål, design, teknik og inddragelse. Mon ikke du også skal prøve GetVisuals selfie-generator? Og vigtigst af alt skal du høre, hvorfor konferenceudbyttet bare bliver større. Det findes der tal på. Og dem fremlægger GetVisual i samarbejde med Elberth Kommunikation. Smid en mail til Benjamin@mainsite.newsite.elberth.dk og få tilsendt en invitation.

Vores kurser
Trænger din organisation til at få styr på jeres setup omkring interessevaretagelse, så du skærper den klassiske del og sikrer den digitale understøttelse, så I mestrer både den digitale og den analoge?
6. september, 2022

Trekronergade 149
2500 Valby

Du bliver indført i at bruge visuelle medier med særligt fokus på TikTok og Instagram.
9. september, 2022

Trekronergade 149
2500 Valby

Elberth Kommunikation tilbyder en uddannelse over tre dage til dig, der er ansat til at administrere sociale medier og digitale medier i en politisk funderet organisation, som f.eks. en kommune, en styrelse eller en interesseorganisation.
27. september, 2022

Trekronergade 149
2500 Valby

På dette kursus lærer du, hvordan du bruger LinkedIn med effekt. Vi bygger profiler, lærer salgsteknikkerne og lærer at skrive til data og med tone, uanset om du har en corporate konto eller en personlig LinkedIn-profil.
10. oktober, 2022

Trekronergade 149
2500 Valby

Kommunikationen på sociale medier er svær, og kravene ændrer sig hurtigt. Du sidder måske alene med opgaven og savner inspiration til at holde dig opdateret. Her er netværket i 5 episoder til dig.
25. oktober, 2022

Trekronergade 149
2500 Valby

Kurset er målrettet til dig, der skal udbrede ekspertviden, sætte dig på en dagsorden eller være thought leader på sociale medier og på tværs af medier.
3. november, 2022

Trekronergade 149
2500 Valby

Om os

Elberth Kommunikation er et lille heftigt bureau med 5 medarbejdere. Vi er specialister i kommunikation på tværs af medier med afsæt i digitale og sociale medier. Vi yder rådgivning med afsæt i København og i Aarhus i krydsfeltet mellem klassiske og nye discipliner inden for PR, PA og salg.

Besøg os

Kontakt

Elberth Kommunikation
Trekronergade 149
2500 København

Ny Banegårdsgade 55
8000 Aarhus C

Telefon: +45 23961545
Mail: benjamin@elberth.dk

Om cookies

Elberth.dk opfylder kravene defineret af EU’s to love om anvendelse cookies, hhv. ePrivacy-direktivet (ePD – også kendt på dansk som Cookieloven) og Databeskyttelsesforordningen (GDPR).

Rediger cookie indstillinger

© 2022 Elberth Kommunikation

[scc_calculator type='text' idvalue='8']