Klassisk kommunikationschef eller pressechef med særlig kærlighed for alt, der ikke er digitalt? Her er din mulighed for at blive opkvalificeret til at tænke på tværs af medier, i højere grad tænke sociale og digitale medier og greb med ind i din kommunikation og til at ansætte, lede og arbejde sammen med medarbejdere, der løfter på sociale medier.
På fire dage fordelt over fire måneder giver vi dig værktøjerne til at forstå sociale medier, de mediemekanismer, der følger med, og hvordan dine klassiske værktøjer i kommunikation, presse og kampagne får mere slagkraft, når du mestrer grebene på tværs af medier, kanaler, platforme og formater.
Uddannelsesdagenes indhold
Der bliver stadig flere krav til kommunikationschefer og pressechefer, der arbejder i medlemsbaserede politiske organisationer: Du skal have basal viden om flere medier, flere platforme og flere greb, når du og dine medarbejdere skal skabe effekt med kommunikationen. Du skal kunne påvirke politikere, servicere og mobilisere medlemmer, lave kampagner, der skaber effekt, sikre synlighed og indflydelse.
Selvom du måske ikke selv skal klikke på knapperne på organisationens sociale medier, er det stadig dig, der skal vide, hvorfor der skal trykkes på hvilke knapper. De tre uddannelsesdage klæder dig på til at forstå de nye krav til dig som kommunikationschef eller pressechef. Du bliver i stand til at forstå, hvor effekten ligger på tværs af medier, bliver bragt up to date med mulighederne, og bliver i stand til at se, hvad du skal rekruttere efter, når du skal ansætte specialister inden for sociale og digitale medier.
Du får værktøjskassen fyldt op, inspiration til dit daglige arbejde og kommer på omgangshøjde med mulighederne på tværs af medier.
Hovedbestanddele
På uddannelsesdagene ser vi primært på følgende emner:
- Hvordan finder I målgrupper, rammer dem og flytter dem på de kanaler de er på i et stort virvar af platforme?
- Teknik og Algoritmer på hver platform på de seks store – Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, TikTok og Youtube
- Hvordan producerer I indhold og de forskellige formater? Tekst, podcast, lyd, video, reels, stories, Tiktoks og meget mere.
- Hvordan bruger I robotter og AI til at understøtte arbejdet i kommunikation, presse og public affairs?
- Hvordan laver du en strategi og organiserer arbejdet, så din organisation arbejder rigtigt med de ressourcer de har?
- Værktøjer til at agere optimalt – Guidelines til medarbejdere, formatoversigter, modeller, arbejdet med kanalcyklus og indholdsproduktion, taktiske værktøjer til at tackle negativ kommunikation.
- Hvordan annoncerer du og får organisk til at spille sammen med annoncering?
- Hvordan laver du kampagne?
- Hvordan sætter du strøm til klassisk kommunikation og får kommunikationen til at virke på tværs af medier?
- Hvordan angriber du disciplinerne? PR, Salg, Interessevaretagelse, krisehåndtering, corporate kommunikation mv.
Temaer for de 4 uddannelsesdage
Dag 1: Sæt strøm til de klassiske kommunikationsdiscipliner – Hvordan har talen, pressemeddelelsen, det fysiske møde, PR, PA og corporate kommunikation fået yderligere ben at gå på med sociale medier, og hvordan gør de allerbedste? Vi arbejder med strukturværktøjer som formathjul og kanalcyklus for at lære, hvordan man arbejder på tværs af medier, på tværs af siloer i en organisation for at skabe kommunikation, der fungerer på flere kanaler og i sammenhæng. Vi ser på hvordan de dygtigste organisationer lykkes med at få ekstra stor slagkraft og resultater, når de tænker klassisk kommunikation sammen med sociale medier. Og så ser vi på, hvordan organisationerne lykkedes med at rekruttere eller opkvalificere deres egne medarbejdere, så de kan det, der skal til.
Dag 2: Hvilke sociale medier skal du vælge og hvilket indhold? Vi dykker ned i algoritmer og formater og ser på, hvordan man producerer til flere kanaler, hvordan man vælger de rigtige og ser på TikTok, Instagram, Twitter, LinkedIn, Facebook, YouTube og Podcast. Vi ser på mulighed for organisk og annonceret rækkevidde. Vi dykker ned i konkret indholdsproduktion, hvad man skal kunne som leder på en opgave, hvordan man vælger evt. samarbejdspartnere og meget mere. Og så ser vi på robotter og AI. Hvad skal man vide som chefen for det hele, og hvordan bruger man selv AI, Chatbots og alle de ting, der dukker op med lynets hast?
Dag 3: Hvordan laver man strategi og kampagne og hvordan skal man organisere organisationen for at kommunikere optimalt? – Vi ser på social medie-strategi, kanalstrategi eller strategi på tværs af medier, og hvordan får man skabt talspersoner, brugt lederen på sociale medier og masseret sociale medier ind i sit arbejde og i organisationens strukturer. Vi tager udgangspunkt i virksomheder, der løser det hver dag, og vi ser på konkrete værktøjer og modeller man kan tage med direkte ind i sin organisation. Vi ser på, hvordan man organiserer sig, så organisationen kan arbejde på tværs af medier – så vi får den rigtige effekt af alle de greb og værktøjer der findes i værktøjskassen. Og så ser vi på kampagner, når hele klaviaturet spiller. Hvordan man bygger dem op på tværs af medier og hvilke greb, du skal mestre
Dag 4: Kriser, negativ kommunikation, taktisk kontrol på sociale medier og på tværs af medier, når vi er under pres og taktiske værktøjer til at håndtere svære sager. Vi ser på muligheder, faldgruber, teknikker og værktøjer til at klare sig igennem en krise, styre kommunikation, værktøjer til at forberede sig.
Hvem kan deltage?
For at kunne deltage i netværket, skal du være pressechef, kommunikationschef eller kommunikationsansvarlig i en interesseorganisation, erhvervsorganisation, faglig organisation, NGO eller en anden politisk organisation.
Deltagerantallet holdes til maksimalt 10 personer.
Uddannelsesleder
Benjamin Rud Elberth er specialist i kommunikation på tværs af medier og i at flytte magt digitalt. Han rådgiver om, hvordan man skaber effekt med udgangspunkt i sociale og digitale platforme og udformer og styrer strategier for politisk funderede organisationer og sportsbrands.
Sådan foregår det
Hver uddannelsesdag kræver aktiv deltagelse fra deltagerne. Deltagernes særlige udfordringer vil fra tid til anden blive brugt aktivt under møderne. Møderne foregår i et fortroligt rum.
Datoer
- 24/8 – 2023
- 21/9 – 2023
- 26/10 – 2023
- 23/11 – 2023
Alle dage 9.00 til 16.00 hos Operate, Jesper Brochmands Gade 10, 2200 Kbh N. Vi spiser let morgenmad, frokost og eftermiddagskage sammen. Der vil være 10 minutters-pauser til at håndtere den værste telefontid, hvis du er meget efterspurgt.
Pris:
9.995 kr. ex. moms, der faktureres ved bekræftet tilmelding. Forplejning er med i prisen.
Er du i tvivl om uddannelsen er noget for dig, så skriv til benjamin@elberth.dk