Kommunikation uden det fysiske møde

Onsdag den 11. marts klokken 20.30 ændrede Danmark sig på et sekund, da Statsminister Mette Frederiksen startede sit pressemøde med ordene: “Det jeg vil sige i aften det kommer til at få store konsekvenser for alle danskere.” (genoplev det moment her).

Ud over at vi er i en situation, hvor der er masser af frygt, og der er skruet væsentligt ned for tempoet i trafikken, i manges ordrebøger og i vores generelle sindstilstand, er der skruet ned for det fysiske møde. Det stiller helt nye krav til, hvordan man skal mødes, kommunikere, sælge, forhandle, hvordan vi skal agere i forhold til hinanden, uanset om vi er sælgere, interessevaretagere, arbejder med medier eller bare til daglig har skruet vores hverdag sammen omkring det at mødes. Vi skal finde nye veje. Og det kan du lige så godt vænne dig til, at du også skal – Corona er ufedt, men det tvinger alle til at tænke anderledes og trimme virkeligheden en smule.

Forbered dig på en verden uden veje – eller i det mindste færre veje
Er du erhvervsdrivende, organisation, brand, selvstændig, skal du have dig noget der ligner en stormflodsforsikring: Et sikkerhedsnet, når alt er oversvømmet, og du ikke har veje at køre på eller fysiske møder at basere din kommunikation på – Læs denne fra 2016 eller “Der er brug for digital oprustning” fra 2016 eller “Står du stille bliver du skudt” fra 2018. Det sidste indlæg er nok det mest insisterende på, at vi skal forholde os til en verden med færre veje. Ikke fordi vi skal have en apokalypse i nær fremtid, men fordi der kan indtræffe masser af situationer som nu, hvor man skal kunne agere på tværs af medier og på tværs af fysisk virkelighed og virtuel.

Selvstændige i kommunikationsbranchen
Lidt navlebeskueri først. Som selvstændig i kommunikationsbranchen er jeg nødt til at forholde mig til, at ordrebogen på to dage har mistet 20 ordrer – altså planlagte opgaver. Ja ja, de fleste kan man med rette og lidt snilde påstå er udskudt på ubestemt tid, men det er et faktum, at opgaver og indkomst, der skulle have været faktureret i slutningen af marts og april er røget ud af kalenderen (for mit vedkommende er det omkring 200.000 kroner, og kundernes aflysninger skal besvares med et “Rigtig beslutning! Vi ses en anden gang”. For det er en rigtig beslutning). Jeg kan lade desperationen lyse ud af mig, eller jeg kan prøve at spille lidt mere kostbar (kritikken af de bureauer, der kimer kunder ned lige nu er allerede tiltagende på Faceren).

Jeg har enten været heldig og forudseende, uden at jeg måske egentlig kan påstå, at det er rendyrket med vilje: Min færden, mit salg, og min rådgivning er i forvejen skruet sammen på mange forskellige opgavetyper og muligheder, så jeg kan arbejde med rådgivning på andre måder end fysiske oplæg for store forsamlinger. Og det kan jeg, fordi jeg igennem årene har gjort mange ting, hvor jeg uden om det fysiske møde kan rådgive: Jeg har samlet følgere og forbindelser på Facebook, LinkedIn og Twitter. Jeg har et nyhedsbrev med 500 modtagere. Jeg har flere veludbyggede hjemmesider, der fungerer som digitale visitkort. Jeg udgiver min bog nummer 2 – ud over flere, som jeg er medforfatter til – den 20. marts, og har bare fremrykket E-bogen også, så den kommer hurtigere i handlen end ellers. Og så har jeg igennem årene forfinet salg på tværs af medier, så jeg ikke er afhængig af, at jeg skal mødes med en kunde for at sælge, jeg ikke skal kime dem ned i desperation, og så jeg ikke skal skrive på nettet, at jeg er presset. Det er en kæmpe forsikring, at man som selvstændig stadig har salgsstrukturer, hvor digitale medier arbejder for en og giver pejlemærker til, hvilke kunder der er interesserede i at få en henvendelse (læs bogen efter den 20. marts, hvor jeg bruger 30 sider på at beskrive hvordan).


(Læs mere om bogen på sociale-medier.dk)

Jeg kan med rette sige, at jeg har skabt mig en digital tilstedeværelse, der kan give noget rækkevidde og finde andre opgaver – inklusiv den artikel, du læser lige nu. Ud over det har jeg rykket hurtigt på tre elementer: 1) Jeg har fået gang i den webinar-platform og webinarkurser, som jeg alligevel gerne ville have i gang, men ikke har haft tid til. 2) Jeg har konceptualiseret et godt samarbejde, jeg alligevel havde med GrandAd omkring Facebook Live-sendinger, så jeg og kunderne selv kan holde konferencer og oplæg i det virtuelle rum 3) Jeg er gået i gang med mange af de tekster, jeg gerne vil skrive, og tager hul på yderligere to bøger, som jeg ikke har haft tid til at tage fat i. Skulle der komme Corona-udbrud i efteråret også, så er næste bog i handlen.

I forhold til mine konkurrerende kolleger, der er mindre heldige: Der skal skrues op for kreativiteten nu, og for egne kommunikationsevner. Har du ikke et digitalt fundament, så skal du bruge natten på at trimme det, inden du skriver salgsopdateringen på nettet, hvor man på et sekund forstår din niche. Og så begynd at tænke i, hvordan du kan gøre dig selv tilgængelig uden et fysisk møde. Har du ekspert-viden, så kan du også fyre det af på en Facebook Live eller i din egen podcast. Den har du tid til at lave, efterhånden som ordrerne ryger ud af bogen. Til de lidt større bureauer: Det er nu, der skal arbejdes med tvungen ferie, med opkvalificering af medarbejdere og med at overleve økonomisk. Jeg føler mere med jer end med den lille selvstændige, der er agil og kan skrue ned for sit eget lønniveau.

Brands, der skal sælge
Hold nu op, hvor er der mange virksomheder der fedter rundt lige nu. Det er helt forståeligt, men det er ikke kønt, og det er synd for de virksomheder. Fitness World har lukket ned for fysisk træning, og de har intet alternativ. Hvor er den der app og konkurrence, som man smider ud til sine medlemmer og skaber en fest ud af at hjemmetræne? Eller bare videoerne med træningstips, mens centrene er lukket, så de holder vores kærlighed til dem intakt? Selvfølgelig er også de taget med træningsbukserne nede, men min lokale Fitness World topper den alligevel ved i aftes at smide et planlagt opslag ud på Facebook om, at baderummet er lukket i et bestemt tidsrum i herrernes omklædning på grund af vedligeholdelse, og lader opslaget stå, selvom brugerne skriver, de bør pille det ned. Der er hundrede eksempler på annoncering og produkter, hvor virksomheden bruger annoncekroner på at markedsføre noget, der ikke kan købes, fordi Danmark er mindre fysisk lige nu. Det er spild af penge og potentiel badwill hos forbrugerne.

Til alle de brands, der lige nu er blevet overrasket af virkeligheden: Tag lige et tjek på jeres annoncering – både DFDS, der lover knaldtilbud på cruise på grund af skudår på Facebook, selvom brugerne venligt gør opmærksom på, at det nok ikke er vinduet lige nu, eller mange andre, der har annoncesetups, hvor webredaktøren med administator-adgangen er sendt hjem.

Til gengæld er det udpræget fornøjelse at se brands, der skruer op for deres annoncering, når de har et produkt, der passer perfekt til situationen. Nyd lige Mofibo her, der modigt ikke falder for frygten for at få skudt i skoen, at de udnytter en corona-krise. Det her er en fed annonce, et godt produkt, og et godt produkt, der er baseret på, at de ikke behøver en fysisk lastvogn til at levere det. På den måde er coronakrisen en oplagt mulighed for mange brands til at tjekke 1) Om de har produkter, der kan komplementere deres fysiske produkter, uanset om de er frisører, kiropraktorer eller caféer 2) Om deres annoncering kan tåle et nedbrud 3) Om de har kreative tiltag, hvis verden mod forventning skulle blive mindre fysisk for en tid 4) Om de har digital rækkevidde til at nå ud til deres publikum 5) Om de har en webshop, kunden kan købe noget i.

UPDATE: Power får tæsk på Ekstra Bladet for at annoncere om hjemmearbejdspladser. Man burde give Power en præmie i stedet for at handle i stedet for at fyre deres medarbejdere: https://ekstrabladet.dk/nationen/usmageligt-annonce-fra-power-forarger/8046979 

 

Organisationer, der skal holde hjulene i gang
Foråret 2020 kommer til at blive det forsømte forår. Når du har sundet dig oven på, at du har sendt medarbejderne hjem på hjemmearbejdspladser, skal din organisation også bruge muligheden for at sikre, at efteråret 2020 ikke bliver det forsømte efterår. Der er en række elementer, du kan begynde at se på:

  • Lær af Folkeskolerne og uddannelsesinstutionernes evne til at give elever og studerende hjemmeundervisning – Brug medarbejdernes tid på uddannelse. Send dine medarbejdere på webinarer (du finder nogle lige her), så du ikke sidder med uddannelsesbudgettet sidst i december, hvor du skal have medarbejdernes hjælp til at indhente det forsømte
  • Få taget hul på nogle af de processer, I har manglet længe. Lav strategi-arbejdet. Forbered sensommerens visionsarbejde. Køb årets julegave hos en lille selvstændig, der lider.
  • Tag et tjek på organisationens digitale tilstedeværelse. Hvad sker der, hvis man søger efter “Pressechef”, “Pressekontakt” eller “Politiske udspil” på din hjemmeside? Har du lige så veludbygget et politisk afsnit som Hjerteforeningen eller lige så tjekket et “Find et ekspert”-afsnit som Ældre Sagen? Just do it.
  • Se indgående på medarbejdernes digitale tilstedeværelse. Er medarbejderne digitalt modne og kan kommunikere med egne medier, uanset hvilken post de bestrider? Har du stadig en Public Affairs-chef, der er afhængig af fysiske møder på Christiansborg, så bed ham lige downloade den gratis e-bog om, hvordan man gør sådan noget offline.
  • Begynd at indføre mødestrukturer og teknik, der kan bruges i fremtiden. Microsoft Teams er en fin måde at holde møder på. Og begynd generelt at insistere på, at man ikke behøver mødes fysisk hver gang.

 

Hold hovedet højt … og nys i din albue
Tilbage er der kun at sige: Kom så, alle sammen! Find noget gejst frem og få det bedste ud af situationen. Alle er blevet taget på sengen her, men vi kan bruge det til at omstille os og lære ikke at blive taget på sengen en anden gang. Ved at lære, ved at være kreative, og ved at forsøge noget nyt, når vi nu bliver tvunget til det. Også selvom det lyder som outroen på et BS Christiansen-kursus eller noget fra en nystartet mandegruppe for folk uden selvtillid. Vi kan godt!

Vores kurser
Trænger din organisation til at få styr på jeres setup omkring interessevaretagelse, så du skærper den klassiske del og sikrer den digitale understøttelse, så I mestrer både den digitale og den analoge?
6. september, 2022

Trekronergade 149
2500 Valby

Du bliver indført i at bruge visuelle medier med særligt fokus på TikTok og Instagram.
9. september, 2022

Trekronergade 149
2500 Valby

Elberth Kommunikation tilbyder en uddannelse over tre dage til dig, der er ansat til at administrere sociale medier og digitale medier i en politisk funderet organisation, som f.eks. en kommune, en styrelse eller en interesseorganisation.
27. september, 2022

Trekronergade 149
2500 Valby

På dette kursus lærer du, hvordan du bruger LinkedIn med effekt. Vi bygger profiler, lærer salgsteknikkerne og lærer at skrive til data og med tone, uanset om du har en corporate konto eller en personlig LinkedIn-profil.
10. oktober, 2022

Trekronergade 149
2500 Valby

Kommunikationen på sociale medier er svær, og kravene ændrer sig hurtigt. Du sidder måske alene med opgaven og savner inspiration til at holde dig opdateret. Her er netværket i 5 episoder til dig.
25. oktober, 2022

Trekronergade 149
2500 Valby

Kurset er målrettet til dig, der skal udbrede ekspertviden, sætte dig på en dagsorden eller være thought leader på sociale medier og på tværs af medier.
3. november, 2022

Trekronergade 149
2500 Valby

Om os

Elberth Kommunikation er et lille heftigt bureau med 5 medarbejdere. Vi er specialister i kommunikation på tværs af medier med afsæt i digitale og sociale medier. Vi yder rådgivning med afsæt i København og i Aarhus i krydsfeltet mellem klassiske og nye discipliner inden for PR, PA og salg.

Besøg os

Kontakt

Elberth Kommunikation
Trekronergade 149
2500 København

Ny Banegårdsgade 55
8000 Aarhus C

Telefon: +45 23961545
Mail: benjamin@elberth.dk

Om cookies

Elberth.dk opfylder kravene defineret af EU’s to love om anvendelse cookies, hhv. ePrivacy-direktivet (ePD – også kendt på dansk som Cookieloven) og Databeskyttelsesforordningen (GDPR).

Rediger cookie indstillinger

© 2022 Elberth Kommunikation

[scc_calculator type='text' idvalue='8']