Kandidat – Vælg social media-platforme (nu)

Under 100 dage nu til 21. november og Kommunal- og Regionsvalget 2017. Hvis kandidaterne kunne mærke presset ved halvårs-grænsen, er der for alvor tryk på nu. Vi skrev om de første skridt til at vælge mærkesager, payoff og kampagnetaktik overordnet tidligere på sommeren. Og det er sidste udkald for at vælge sociale medier nu. Det er selvfølgelig, selvfølgelig indiskutabelt, at de kandidater, der har gjort dette for længst og har kommunikeret med vælgerne imellem valgene har en entydig fordel, de har rækkevidde og de er inde i teknikken – Niclas Bekker i Greve skal bare bruge sin Twitterprofil med alt den rækkevidde, han har skabt sig på flere år. Lisbeth Lauritsen i Aalborg har en kæmpefordel i, at det er andet valg, hun bruger Instagram og også har samlet følgere og passet og plejet dem siden 2013 – men som jeg sagde til en journalist i går fra Altinget (der kommer en stor artikel om sociale medier i deres magasin): Jeg ville kunne blive valgt på en af de sidste mandater på en stærk liste, selvom jeg var ukendt, hvis jeg startede nu og bare satte mig foran min pc og kørte valgkamp på sociale medier – mange steder skal der ikke mere end 50 stemmer til at blive valgt – typisk er det lige omkring 200, hvis man står på en stærk liste for et parti, mange traditionelt stemmer på, fordi partiet og måske borgmesteren forrest på listen hiver så mange ekstra mandater med ind.

Men for dem, der endnu ikke er kommet i gang for alvor, eller først skal til at prioritere, hvor de vil lægge deres kræfter de sidste 98 dage – vi er nået til punkt 4 i kandidatens kampagnetilgang:

Vælg hvilke sociale medie-platforme, du skal være på og om du skal have en hjemmeside

Hjemmesiden
Som udgangspunkt skal du have en hjemmeside. Ikke mindst for at bekræfte vælgeren, der googler dig, efter at have mødt dig på gaden, i at du er værd at stemme på. Og faktisk også for at have et sted at lægge dine debatindlæg og små artikler eller pressemeddelelser op, når du mener noget, så du har en ”container” at linke til. Teknikken med hjemmesiden er: Du ser, hvad der sker i dit lokalområde, enten ved at overvåge medierne massivt på nettet (eller med Tweetdeck), og så finder du de sager, der passer til de mærkesager, du går til valg på (de der mærkesager, man skulle kunne mærke, enten på pengepungen eller i hjertekulen). Det skriver du debatindlæg om, eller laver en pressemeddelelse. Og den lægger du op på din hjemmeside og linker til den fra dine sociale medier – mens du selvfølgelig også gør alt hvad du kan for at sende det til pressen ad alle de veje, du kender. Jeg har arbejdet med kandidater, der aldrig kunne få trykt et eneste debatindlæg, men de kunne bruge teknikken og lave en Facebook-opdatering a la ”Har i dag sendt dette til debatredaktionen på xxx-avis. Jeg vil kæmpe for xxxx”. I det mediebillede vi har, er det fuldkommen ligegyldigt i første omgang, om debatredaktionen trykker indlægget. Man kan nå lige så meget rækkevidde hos de rigtige ved at klaske 200 kroner i bagdelen på en skarpt skrevet Facebook-post med link til det debatindlæg, som man kan få ud af at have det i en trykt avis. Bare man gør det nok gange.

Som skrevet i tidligere indlæg: 99,9% af kandidaterne bør vælge partiets skabelon, hvis de er et stort nok parti til at have sådan en. Ellers ender du med at spilde alt for lang til på at vælge fonte eller farver eller om en kasse i venstre hjørne lyser grønt eller blåt. Med de maksimalt 500 mennesker, der kommer ind på din hjemmeside i hele valgkampen, er farvediskussioner ren spildtid. Og du skal lytte her. De kandidater, der har brugt over en time på at rette farver til i de rigtige nuancer på deres hjemmeside, har spildt værdifuld tid, der aldrig kommer igen. Slug din indre Flügger-farvekonsulent her.

Facebook
Kongen af rækkevidde. 3,2 millioner danskere. Hvoraf mange bruger det som deres primære kontaktkanal til deres venner. Muligheden for at ramme præcis den gruppe vælgere, du har udset dig i din kommune eller region. Du SKAL være på Facebook. Det er hovedmotoren i din net-kampagne.

Og du skal have en Facebook-side. Ikke en privat-profil. Den helt store diskussion alle de steder, jeg holder oplæg eller rådgiver, er kandidater, der mener, at de kan nå lige så langt ud med deres privat profil, fordi de jo har samlet så mange venner der. En middelmådig politiker med middelmådige tekniske skills kan nå længere ud med 100 følgere på en Facebook-side end du kan med dine 1500 venner, medmindre du er så dygtig til at kommunikere, at du slet ikke behøver at læse dette indlæg. Lars Krarup rammer over 100.000 mennesker ORGANISK (altså uden annoncekroner) med et Facebook-opslag, når vinden blæser rigtigt over Lind og Herning Kommune.

Og så skal du selvfølgelig kunne bygge en skare af potentielle vælgere, der følger dig og har lyst til at flytte sig ned i stemmeboksen for dig. Gør dig selv en tjeneste: Gå ind og find Gunvor Holm Wibroes Facebook-profil (ja, en privat), og bladr tilbage til 2013 og se, hvordan hun byggede en fest og et sikkert kommunalt mandat på Frederiksberg. Eller gå ind til Niclas Bekker fra Greve og se, hvordan han gør. Eller kig hos Lars Krarup i Herning – eller mange af de Herning-kandidater, der er hos Venstre. De kan det, som du skal ku ku. De kan få folk til at like, dele, kommentere, og i sidste ende få dem til at flytte sig ned i stemmeboksen. Det kræver, at man ved, hvordan man skaber mikrohandlinger og makrohandlinger (læs her).

Når det er lykkedes dig at få folk til at reagere, skal du begynde at målrette dine ting. Det gør du med annoncekroner – så du kaster penge i hver post og tester, hvordan den virker på præcis den målgruppe, du har udvalgt dig. For Facebook giver dig mulighed for at ramme en 27-årig mor i Kolding, der ønsker sig bedre børnepasning.

De skarpeste kandidater har været i gang hele foråret – hvor de har testet budskaber, så de til sidst har 50 budskaber til de sidste 14 dage, som de så ”skalerer op” og målretter intensivt. Det kommer til at sikre deres mandat.

Og til allersidst: Man kunne skrive en helt bog om, hvordan man bruger Facebook til politisk kampagne. Du fik det på et halvt afsnit her. Men du skal kunne kommunikere med en bred variation af billeder, grafikker, ren tekst, video, Facebook Live mv. Men det der står tilbage: du skal kunne skrive et budskab, der går rent ind. Ellers er al teknikken ligegyldig. Får du ingen likes, er det fordi, du ikke kan finde ud af at skrive et budskab, der går rent ind. Og så skal du skynde dig ud på gaden og trykke nogle hænder i stedet.

Skal du på Twitter, Instagram, LinkedIn og Snapchat? Den må du vente et par dage på, at vi får skrevet færdig.

Vores kurser
Kommunikationen på sociale medier er svær, og kravene ændrer sig hurtigt. Du sidder måske alene med opgaven og savner inspiration til at holde dig opdateret. Her er netværket i 5 episoder til dig.
25. oktober, 2022

Trekronergade 149
2500 Valby

Elberth Kommunikation tilbyder en uddannelse over tre dage til dig, der er ansat til at administrere sociale medier og digitale medier i en politisk funderet organisation, som f.eks. en kommune, en styrelse eller en interesseorganisation.
28. november, 2022

Trekronergade 149
2500 Valby

Klassisk kommunikationschef eller pressechef med særlig kærlighed for alt, der ikke er digitalt? Her er din mulighed for at blive opkvalificeret til at tænke på tværs af medier, i højere grad tænke sociale og digitale medier og greb med ind i din kommunikation og til at ansætte, lede og arbejde sammen med medarbejdere, der løfter på sociale medier.
11. januar, 2023

Trekronergade 149
2500 Valby

Vil du præstere bedre, have mere gennemslagskraft, være bedre til at performe, når du taler, kommunikerer, skriver, poster, forhandler og sælger enten din vare eller dit budskab?
16. januar, 2023

Trekronergade 149
2500 Valby

På to dage får du overflyvningen og afprøvningen af de aktuelle krav og muligheder på hver enkelt platform, hvordan du anvender dem bedst som journalist og hvordan du får din historie til at arbejde på tværs med udgangspunkt i det håndværk, du allerede besidder.
18. januar, 2023

Trekronergade 149
2500 Valby

Trænger din organisation til at få styr på jeres setup omkring interessevaretagelse, så du skærper den klassiske del og sikrer den digitale understøttelse, så I mestrer både den digitale og den analoge?
23. januar, 2023

Trekronergade 149
2500 Valby

Om os

Elberth Kommunikation er et lille heftigt bureau med 7 medarbejdere. Vi er specialister i kommunikation på tværs af medier med afsæt i digitale og sociale medier. Vi yder rådgivning med afsæt i København og i Aarhus i krydsfeltet mellem klassiske og nye discipliner inden for PR, PA og salg.

Besøg os på sociale medier:

Kontakt

Elberth Kommunikation
Trekronergade 149
2500 København

Ny Banegårdsgade 55
8000 Aarhus C

Telefon: +45 23961545
Mail: benjamin@elberth.dk

Om cookies

Elberth.dk opfylder kravene defineret af EU’s to love om anvendelse cookies, hhv. ePrivacy-direktivet (ePD – også kendt på dansk som Cookieloven) og Databeskyttelsesforordningen (GDPR).

Rediger cookie indstillinger

© 2022 Elberth Kommunikation

[scc_calculator type='text' idvalue='8']