Kandidat – Det er tid til at mene noget

Under 85 dage til Kommunalvalg. Budskaber og mærkesager sidder rigtigt nu, hvis du ellers har læst dette indlæg nummer 1 i føljetonen. Platformene sidder rigtigt nu, hvis du ellers har læst dette indlæg nummer to og nummer tre i føljetonen.

Lige nu sidder du måske med de sidste tekster og billeder på dit valgmateriale, dine plakater, din folder/postkort og dine øvrige materialer. Nu handler det om at få de tekster gjort præcise i forhold til medierne og selve ”distributionen”.

Se engang på folderne her fra KV13. Du kan regne baglæns og se, hvor jeg bor og hvilke problemer jeg har som vælger. Det har Jens-Kristian Lütken nemlig fanget som den eneste. Og han taler direkte til mig med budskabet “Parkeringspriserne ned i Ørestad”. De andre er hoppet så langt op ad abstraktionsstigen, at jeg ikke kan mærke dem hverken i hjertekulen eller på pengepungen. Hvor mange vælgere aner hvad BR eller Borgerrepræsentationen er, ud over at førstnævnte er en legetøjskæde for mine børn?

Sådan skal du tænke alle dine materialer og dine kampagneidéer nu. Den typiske kandidat, der gerne vil vælges går på gaden med målrettede foldere/postkort, smider målrettede postkort i folks postkasser på udvalgte veje, har valgplakater med et præcist budskab, har udfyldt sin kandidattest på Altinget m.fl., skriver læserbreve til den lokale avis og bruger sociale medier. Og der er teknik i det hele: På gaden skal du kunne udvælge dig de mennesker, du appellerer mest til med de mærkesager, du har. Og du skal kunne bruge små teknikker som det har taget garvede kandidater år at lære. En af de mest garvede fik et kanonvalg i Midtjylland i 2013 med sætningen “Sidste gang var jeg en enkelt stemme fra at blive valgt. Må jeg få den ene stemme fra dig?”.

Med 85 dage tilbage skal du mene noget hver dag nu på din Facebook-side. Prøv at se på Inge Sandager fra Venstre i Lyngby. Hun mener noget om sine tre primære mærkesager – og det gør hun med en blanding af at fange en aktuel krog i nyhedsstrømmen og poste en kommentar til det, med videoer af sig selv, hvor hun skitserer sine mærkesager, og med små udmeldinger i en blanding af kampagneinitiativer, læserbreve og bare de elementer, hun støder på i sit nærområde. Det handler om at fortælle nu, at man er kandidat, man mener det seriøst, og hvad man mener seriøst – og så skalerer man op med annoncekroner, når man kan se, man rammer en tone, der giver likes, delinger og kommentarer. Det gør man med målrettet boost af de bedste status. Kan man ikke skabe engagement på det, man skriver, skal man se det som en advarselslampe – og se at få hjælp til at skrive bedre. Alt for mange kandidater venter for længe med at reagere, selvom de kan se, at de kun får 10-15 likes på deres status, og alt for mange kandidater tror, at de selv er supermænd og kvinder her og at det er vælgerne, der er noget galt med.

Med 85 dage tilbage skal du udnytte alle potentialer nu. Fredag aften ser du Besserwisserne på Tv2 News og tweeter en politisk holdning undervejs, så du ender på deres skærm og kan tage et billede af den skærm til din Facebook-side og lave en opdatering om det. Lørdag står du på gaden og overbeviser folk som dig selv stemme for stemme hvorfor de skal stemme på dig, og du husker at skrive på din Facebook-side, at folk skal komme forbi og hilse og give dig en highfive. Det er en kæmpe tillidserklæring, så det kræver, at du bruger god tid på det. Søndag husstandsomdeler du det målrettede postkort til den vej, hvis beboere du ved, du kan flytte ned i stemmeboksen med den specifikke mærkesag, du har valgt. Indimellem tjekker du nyhedsstrømmen i dit lokalområde og finder små kroge, som du kan poste sammen med din politiske holdning. Alex Vanopslagh fra Liberal Alliance er fremragende til det – til at mene noget om små kroge i nyhedsstrømmen og poste det på sin Facebook-side.

Når vi kommer inden for 50 dage skruer du op og mener endnu mere og går endnu mere på kampagne. De sidste 21 dage arbejder du med en præcis indholdsplan, hvor du minder vælgerne om, hvorfor de skal stemme på dig, hvor du spørger dem, om du kan regne med deres stemme, hvor du sørger for, at alle dem du har gjort lune også poster på deres egne Facebook-profiler, at deres venner skal stemme på dig. Bladr tilbage til Gunvor Holm Wibroes Facebook-profil i valgkamp 2013 og se, hvordan man gør. Har man lunet vælgerne op i en hel valgkamp, er det så forbandet at miste dem til sidst, fordi man glemmer, at de skal overtales og huskes på til sidst, at det er dig, der fortjener stemmen. De stærkeste kandidater analyserer deres Facebook-profil og gen-poster de allerbedste status til sidst, så de ved, at de virker. Og de bedste kandidater har helt styr på målretningen med annoncekroner til geografi, demografi og interesser til sidst. Og så har de også styr på de små sjove idéer, der giver noget publicity til sidst – og noget opmærksomhed hos vælgerne. Se f.eks. Venstres Dann Karlsen, der i starten af november smækker en pølsevogn op i Haderup og Feldborg og snakker med vælgerne en for en. Og følg med her på kanalen, efterhånden som de næste blogindlæg kommer til at handle om reelle valgkampsstunts og de kandidater, der gør det bedst rundt i landet. Der er masser – og masser at lære af.

Vores kurser
Trænger din organisation til at få styr på jeres setup omkring interessevaretagelse, så du skærper den klassiske del og sikrer den digitale understøttelse, så I mestrer både den digitale og den analoge?
6. september, 2022

Trekronergade 149
2500 Valby

Du bliver indført i at bruge visuelle medier med særligt fokus på TikTok og Instagram.
9. september, 2022

Trekronergade 149
2500 Valby

Elberth Kommunikation tilbyder en uddannelse over tre dage til dig, der er ansat til at administrere sociale medier og digitale medier i en politisk funderet organisation, som f.eks. en kommune, en styrelse eller en interesseorganisation.
27. september, 2022

Trekronergade 149
2500 Valby

På dette kursus lærer du, hvordan du bruger LinkedIn med effekt. Vi bygger profiler, lærer salgsteknikkerne og lærer at skrive til data og med tone, uanset om du har en corporate konto eller en personlig LinkedIn-profil.
10. oktober, 2022

Trekronergade 149
2500 Valby

Kommunikationen på sociale medier er svær, og kravene ændrer sig hurtigt. Du sidder måske alene med opgaven og savner inspiration til at holde dig opdateret. Her er netværket i 5 episoder til dig.
25. oktober, 2022

Trekronergade 149
2500 Valby

Kurset er målrettet til dig, der skal udbrede ekspertviden, sætte dig på en dagsorden eller være thought leader på sociale medier og på tværs af medier.
3. november, 2022

Trekronergade 149
2500 Valby

Om os

Elberth Kommunikation er et lille heftigt bureau med 5 medarbejdere. Vi er specialister i kommunikation på tværs af medier med afsæt i digitale og sociale medier. Vi yder rådgivning med afsæt i København og i Aarhus i krydsfeltet mellem klassiske og nye discipliner inden for PR, PA og salg.

Besøg os

Kontakt

Elberth Kommunikation
Trekronergade 149
2500 København

Ny Banegårdsgade 55
8000 Aarhus C

Telefon: +45 23961545
Mail: benjamin@elberth.dk

Om cookies

Elberth.dk opfylder kravene defineret af EU’s to love om anvendelse cookies, hhv. ePrivacy-direktivet (ePD – også kendt på dansk som Cookieloven) og Databeskyttelsesforordningen (GDPR).

Rediger cookie indstillinger

© 2022 Elberth Kommunikation

[scc_calculator type='text' idvalue='8']