Folketinget af forvirrende formater

Velkommen til en Folketingssæson af forvirrende formater. Så er vi i gang. Med en politisk sæson og mediedynamikker, der stiller krav til såvel folketingspolitiker som årvågne journalister. Formaterne er blevet flere. Medietiden vindes på flere flader, og fortællingen skal sikres på tværs af medier.

8.05. Mandag morgen 5. august. Radio 24/7 har sommerferietrætte morgentrafikanters udelte opmærksomhed. ”Vi starter med at læse en opdatering fra Facebook”. Lars Aslan Rasmussen – nu nyvalgt folketingsmedlem har gjort det igen. Brugt sine egne medier til at mene noget, og fladen tilbyder ham de næste syv minutters politisk taletid i den bedste af alle politiske radioflader. Det bliver stadig til et gennemarbejdet kritisk interview om Trump-besøg, demonstrationer og Hønges modstand. 8.12 lægger Aslan røret på igen. Aslan har igen formået at tage noget medietid fra politiske kolleger, selvom det vist ikke er en konkurrence, ved at bestille sin medietid på Facebook. Det har han været god til i flere år.

Optimal basis for tryk fra lobbyisterne

Samtidig lægger TV 2 Nyhederne og TV 2 News en opdatering på Facebook med nyheden om, at politisk flertal vil afskaffe tobakskuponer på færger. En sag, der fik (ekstra?) tryk med et tweet fra Andreas Rudkøbing den 15/6 på vej hjem fra Folkemødet før sommer. Det er igen lykkedes Lægeforeningen at bestille noget politisk handling på en sag, der får lov til at fylde flere medier. Til sammenligning har det taget et Folketing godt ti år at smøle sig til at flytte sig til at overveje at gøre noget ved unges gas-misbrug (første historie kom i 2006 og 2008), efter at flere på blå side ellers har påstået, at man skulle have lov til at købe sine gaspatroner i fred uden at blive kriminaliseret, når man skal hjem og overhælde sin vafler med flødeskum på sprøjte. Der er godt nok mange i det her land, der det seneste år har fået konsumeret nogle vafler med flødeskum åbenbart. Problemet har måske bare været, at der ikke har været en stærk nok interesseorganisation til at råbe politikerne op på gaspatron-sager. Noget tyder på, at der er massiv basis for interesseorganisationerne i at sætte historier på dagsordenen, der kan ende med at blive en sag på minister-niveau.

Skibet er ladet med historier fra sociale medier

På en anden kanal kan man læse en spirende historie om, at Meny-kæden muligvis overtræder dataregler, når de på et skilt påstår, at evt. tyve giver samtykke til at blive hængt ud på Facebook, hvis de går ind i Meny i Valby. Der har Nathalie Larsen været – og har brugt sine følgere og rækkevidde på Twitter til at sætte spot på en problemstilling. Version 2 krediterer hende, selvom de ikke behøver det.

Morgenbriefingen fra Berlingske handler om en Facebook-opdatering nu forhenværende Statsminister Løkke har lavet på Facebook og læserne lokkes med ordlyden “Hos DF og Konservative kræver man svar fra Løkke i kølvandet på en Facebook-video” . En video, der er blevet dissekereret udførligt af politiske analytikere som optakt til et evt. rivegilde som Venstre skal have om den interne magt i partiet og som Løkke, hvis han ellers har ageret som han plejer, har smidt på præcis det taktisk optimale tidspunkt, han synes var optimalt, og i et format, hvor han bestemt ikke lægger op til svar.

Dan Jørgensen rammer en af de mest engagerende opdateringer på Facebook ved at smide et billede af sig selv som feriebarn, der trænger til skæg- og hårdtrimning (og en ny wife beater) før den politiske sæson som minister starter i denne uge. Det ligger endda i Dan Jørgensens medie-DNA at versionere Facebook-opslaget en smule på tværs af venneprofil og officiel side (selvom siden jo heller ikke officielt er at betragte som en ministers kanal). Jørgensen tænker med stor sandsynlighed ikke engang over det længere, når han på sin private venneprofil giver den en smule mere gas og lir alligevel, når han smider updates to steder. Simon Kollerup kan lære noget af Dan Jørgensen, når han skal vende hjem fra sine sommerferie-udmeldinger på Facebook og hurtigt i gear og vise, han er en arbejdshest, så han kan imødegå den tidlige kritik, der har floreret i sommervarmen i kroge af sociale medier og på netaviser om, at han ikke har tilstrækkelig viden om erhvervslivet og er startet for dovent. På den måde har Kollerup og Jørgensen også to forskellige positioner, der skal tages med i kommunikationen, når de folder sig ud. Og de ved det godt. Kollerup skal levere et fast rytmeslag af, at han er en arbejdshest nu og at han lytter sig til viden hos en række store spillere i erhvervslivet, mens Jørgensen kan være lidt kækkere og indigneret i en opgave, hvor han allerede har tonet den første fortælling af, at “Det bliver om ikke svært, så umuligt, men det er derfor vi gør det”. På samme måde har alle de nye ministre hver deres position og fortælling de skal have skabt og have formidlet på deres medier og i medierne.

Katrine Villarreals tweet om et Danfoss-barnebarn, der søgte en butler på Jobindex har skabt så meget rundhyl, at den i en enkelt dag blev til en sommeragurk i Ekstra Bladet.

Netop fyrede/afskedigede/efter gensidig overenskomst-whats it’s name-nu fratrådte direktør Per Mikael Jensen replicerer på Altingets pressemeddelelse om at parterne er gået hver til sit ved at understrege på Facebook, at han har skabt så meget vækst, at Altinget vel nærmest er blevet jordens største politiske medie, og at Rasmus Nielsen bare havde fokus på bundlinjen – underforstået, at han havde de korte taktiske briller på og vendte petty pennies, mens Per Mikael var i gang med et stykke voksen-arbejde ud i at skabe en Gazelle-virksomhed? Rasmus Nielsen får leveret en halv-ufrivillig komisk replik til den ved på sin Facebook at smide en video med to duer, der leverer verdens korteste parring.

Sommeren er forbi nu, og den nærmest fløj af sted

Og med det, er den politiske sæson ved at starte for alvor. Danmark er sovset ind i mediedynamikker, hvor det efterhånden er fortærsket at beskrive, hvordan ”Twitter har ændret nyhedens anatomi” og hvordan mediebilledet (som man vist ikke må kalde det, hvis man skal være hip nok til at beskrive det) er blevet et stort misk-mask af opdateringer på sociale medier, der bliver til nyheder, der bliver til relativeringer og nye varianter og bidrag til følgenyheder og meget mere. Der er stadig masser af substans på redaktionerne – gode solide analyser, og fine nyhedsvinkler med alt det væsentlige – men der er også bare en række historier, der bliver skrevet som fyld og som kommer til at fylde uhensigtsmæssigt meget især i Twitter- og Facebook-land.

 

Nyvalgte Bjørn Brandenborg, som fik et kanonvalg på Fyn af flere årsager, har brugt det sidste af sin sommerferie på at hoppe på Twitter. Fordi han har ”ladet sig fortælle” at han skal være der. Det gør han klogt i. For det giver ham endnu et greb i værktøjskassen og et våben i den medieoprustningskamp, Folketingets arbejde også er blevet til, hvor det handler om medietid og om at styre fortællingen om sig selv og sine egne sager. Brandenborg får brug for Twitter til at melde ud, når han er initiativ-tager og idémand til et stykke politisk arbejde, så han kan blive krediteret i klassiske medier, fortælle det til sine følgere på Facebook, og allerede lægge i kakkelovnen til et solidt genvalg i 2023. For der er ikke faldet et politisk træ i skoven, uden at man selv tweeter det. Han skal også bruge sin Facebook-side til selv at melde ud, hvis han skulle opleve, at andre – medier eller kolleger – fortæller historier om ham, som skal relativeres over for hans interessenter og vælgere, eller hvis han skal være den, Radio 24/7 ringer til i morgen. I det nye Folketinget der er valgt i 2019 er nogle af de profiler, der kunne få medietiden uden at trykke på alt for mange digitale knapper – Lykketoft og Holger K. Hansen – blevet remplaceret af yngre kræfter – og fælles for de kræfter er, at de alle er moderne mediebrugere – For en politiker som Brandenborg er det bare sværere at få medietiden, at have sine egne talerør til vælgerne, at styre sit eget narrativ, hvis man skal sende læserbreve med kongelig post til en redaktion, der skal bruge tid på at overveje at trykke det i spalterne, i forhold til, hvis man selv kan adressere dem direkte.

Betyder det, at alle historier opstår på sociale medier? Nej, nej og atter nej. Der er masser af solide politiske historier, der bliver til ved klassisk research og ved samtaler på Christiansborg. Når politikerne går med til, at det er det format, der skal være udgangspunktet. Eller hvis en redaktion bruger så mange ressourcer, at det bliver uundgåeligt for politikeren at forholde sig til et kritisk interview.

Ja, politikerne bruger medierne til deres egen fordel

Jeg er blevet ringet op flere gange i sommervarmen om, hvordan politikerne nu bruger de der sociale medier – Og det er altid en øjenåbner, om ikke en ny vinkel, for journalister, der ikke nødvendigvis selv er på alle medier, at politikerne faktisk er ret ferme til at vælge det medie og det kommunikationsgreb, der giver dem den mest fordelagtige kommunikation.

Vi tager den lige igen: Politikere, der har forstået de mediedynamikker, der lever i det politiske Danmark, ved, hvordan de skal kommunikere og med hvilke midler, så de selv får den ønskede effekt. Løkke har excelleret i det. Enkelte af politikerne bruger muligvis Twitter og Facebook for sjov og for hygge. Men når de har politiske sager og den politiske sæson starter, ved de fleste udmærket, hvordan de bruger hver eneste platform til deres egen fordel. Partierne har deres egne platforme – og de drømmer om at få flere. For de kan selv styre dem og kommunikere deres version af sagen med en kraft, der svarer til en dagsordenssættende nyhed på klassiske flader. Det er det, platformene giver mulighed for. Og det er sådan dygtige politikere bedriver politik. Man kan ikke bedrive politik uden kommunikation i anno 2019 – og det vil sige, at en politiker i det danske Folketing anno 2019 ved, eller bør vide, hvornår man sender en pressemeddelelse til Ritzau, hvornår man poster på Facebook, hvornår man smider det bløde billede på Facebook, hvornår man blander sig eller ikke blander sig i strømmen på Twitter eller bruger LinkedIn til at fortælle, at man udfører et stykke arbejde. Flere garvede politikere er ukronede danmarksmestre i teknikkerne som at sige undskyld på den helt rigtige måde på Facebook, kaste grus i maskineriet på dårlige sager, sætte turbobenzin på de gode, og hvornår det er fordelagtigt at sige ”ingen kommentarer”, hvornår det er fordelagtigt at sige ja til at kommentere i store klassiske medier, og hvornår det er fordelagtigt at gemme sig helt og lave radiotavshed på alle flader. Ministrene i den nye regering kan nyde godt af en gammel Kettel-udmelding fra 2012, hvor det blev slået fast, at ministrenes sociale medier er deres egne personlige profiler – hvorfor ministrene kan vælge at henvise til officielle ministerielle kanaler, hvis de skulle få rodet sig ud i noget, der er for komplekst i Twitterland.

Uanset hvordan man vender og drejer det, har pressen stadig ikke fundet et modtræk mod politikere, der vælger at kommunikere deres dårlige sager ud på egne medier og sige nej til interview. Og uanset hvordan man vender og drejer det, er politikerne de seneste mange år blevet stærkere til at beherske de mediedynamikker der er. I takt med, at flere aviser har faldende oplagstal, har politikerne stigende oplagstal ny følger for ny følger, ligesom de konsekvent forstår at øge deres rækkevidde teknisk på platformene. Faktisk kan vi gå så langt nu som at konkludere, at en del af Folketingets politikere tænker sociale medier først, når de skal tage til genmæle på sager, der optræder i pressen og ved, at grebene er utallige – for at bringe sin egen version, for at få den medietid, politikeren selv vælger og for at skabe den position og den fortælling, som vil være allermest fordelagtig. I valgkamp 2019 vidste Løkke præcis hvornår han skulle pille en færdigskrevet bog ned af hylden som optimalt format til at søge den game changer, der kunne beholde om ikke magten, så et stærkt personligt fundament i form af stemmefremgang. Løkkes formater har de seneste mange år været et stilstudie værd – og en tour de force i, hvordan alt er formater, der kan nytænkes og bruges på finurlige og fordelagtige måder for at pakke endog særdeles svære fortællinger og positioner ud.

Velkommen til et nyt Folketingsår – anno 2019 – hvor vi kommer til at få en sæson fyldt med politikere og politiske debatter, der opstår mange andre steder end i det dybdeborende journalistiske interview og hvor formaterne og måderne at bruge dem på er blevet utallige. Det peger lige nu mest i retning af, at det er en fordel for politikerne.

Vores kurser
Trænger din organisation til at få styr på jeres setup omkring interessevaretagelse, så du skærper den klassiske del og sikrer den digitale understøttelse, så I mestrer både den digitale og den analoge?
6. september, 2022

Trekronergade 149
2500 Valby

Du bliver indført i at bruge visuelle medier med særligt fokus på TikTok og Instagram.
9. september, 2022

Trekronergade 149
2500 Valby

Elberth Kommunikation tilbyder en uddannelse over tre dage til dig, der er ansat til at administrere sociale medier og digitale medier i en politisk funderet organisation, som f.eks. en kommune, en styrelse eller en interesseorganisation.
27. september, 2022

Trekronergade 149
2500 Valby

På dette kursus lærer du, hvordan du bruger LinkedIn med effekt. Vi bygger profiler, lærer salgsteknikkerne og lærer at skrive til data og med tone, uanset om du har en corporate konto eller en personlig LinkedIn-profil.
10. oktober, 2022

Trekronergade 149
2500 Valby

Kommunikationen på sociale medier er svær, og kravene ændrer sig hurtigt. Du sidder måske alene med opgaven og savner inspiration til at holde dig opdateret. Her er netværket i 5 episoder til dig.
25. oktober, 2022

Trekronergade 149
2500 Valby

Kurset er målrettet til dig, der skal udbrede ekspertviden, sætte dig på en dagsorden eller være thought leader på sociale medier og på tværs af medier.
3. november, 2022

Trekronergade 149
2500 Valby

Om os

Elberth Kommunikation er et lille heftigt bureau med 5 medarbejdere. Vi er specialister i kommunikation på tværs af medier med afsæt i digitale og sociale medier. Vi yder rådgivning med afsæt i København og i Aarhus i krydsfeltet mellem klassiske og nye discipliner inden for PR, PA og salg.

Besøg os

Kontakt

Elberth Kommunikation
Trekronergade 149
2500 København

Ny Banegårdsgade 55
8000 Aarhus C

Telefon: +45 23961545
Mail: benjamin@elberth.dk

Om cookies

Elberth.dk opfylder kravene defineret af EU’s to love om anvendelse cookies, hhv. ePrivacy-direktivet (ePD – også kendt på dansk som Cookieloven) og Databeskyttelsesforordningen (GDPR).

Rediger cookie indstillinger

© 2022 Elberth Kommunikation

[scc_calculator type='text' idvalue='8']