Du skal i gang med at teste LinkedIns algoritmer og databrug

Du får 14 hypoteser nu. Hold hænderne inde i vognen, spænd sikkerhedsselen og gør dig klar til at være med til at undersøge, om de passer.

Ved du, at du kan lave en masse tricks, så du når markant længere eller mere målrettet ud på LinkedIn med dine opslag? Nej. Og det ved skribenten af dette indlæg heller ikke 100%. For LinkedIn er helt utroligt fedtede med oplysninger om, hvordan deres algoritmer fungerer og hvad de bruger de data til, som de samler op. Alt imens vi har vænnet os til i Danmark, at de må være noget nær idioter, når de foreslår en mand med en universitetsgrad i Hjørring at blive VVS-assistent i Glostrup.

62.106 visninger af et indlæg på LinkedIn, hvis min SSI-score er brandvarm, ordene er rigtige, og jeg virkelig forsøger alt hvad jeg kan at skrive efter de hypoteser, der er fremsat i denne post. Da jeg trykkede på redigérknappen, døde indlægget i øvrigt.

LinkedIn publicerede imidlertid selv et brugbart indlæg i 2018 med titlen ”A look behind the AI”, men det er langt fra hele sandheden omkring deres brug af data og hvad der ligger i maskinen, når de beskriver, hvordan ”tusindvis af signaler” hjælper dem til at forstå brugernes præferencer.

Derfor vil du møde nogle hypoteser i dette indlæg, som du hjertens gerne må være med til at afprøve, bekræfte eller afkræfte. Hypoteserne er fremsat af flere forskellige eksperter gennem tiden, og ikke mindst undertegnede, der har brugt så mange år på at teste algoritmer på både Facebook, Instagram og LinkedIn, at det gør lidt ondt, hver gang hver af de førnævnte skruer på knapper, og ændrer algoritmer, så man skal starte forfra.

Men ikke desto mindre – Her er en række valide hypoteser, efterprøvet så godt som det kan lade sig gøre og/eller fremsat af andre eksperter i sociale medier:

Hypotese 1:
LinkedIn kopierer Facebooks algoritmer og du får mere af, hvad du interagerer med. Det er ikke et chok for nogen, at du ser mere af det, du selv interagerer med og LinkedIn pakker det selv ud i tre hovedkategorier: Identity, Content og Behaviour. Altså ser du selv mere – selvfølgelig – fra folk du er connected med, folk der ligner dig selv, folk med samme skills som dig, hvem du bruger mest tid på i dit feed, hvis indhold du liker mest etc. Og så et par interessante i LinkedIn’s egen beskrivelse ”What is the update about?” Den vender vi lige tilbage til i hypotese 10.

Hypotese 2:
Jo større SSI-score, du har, jo længere når dine indlæg ud på LinkedIn. Fremsat af Jacob Elton i Pottercut (http://pottercut.dk/podcast/linkedin-tips-trick-hacks/). Jeg har testet mig frem til det samme.

Et nogenlunde sjus, som jeg selv har brugt: Har du coverbillede på din profil, så når du cirka 10% længere ud med opslag. Under alle omstændigheder ville jeg aldrig spilde muligheden for at lade mit coverbillede være en del af mit visitkort (prøv lige at se hos Carlsberg, Lego og Ørsted hvorfor det giver mening, når deres CEO’s ligner en million i coverbilledet). Men der er altså også en god teknisk grund til at have det. Og det kan sagtens hænge sammen med Jacobs tese, fordi et coverbillede vil give mig højere SSI-score, og dermed større rækkevidde.

Det understøtter mine egne fund: At man når længere ud, når man har coverbillede, summary, udfyldt cv-sektion og kontaktoplysninger. Men tager vi Jacobs tese for pålydende, kan der være endog ganske god grund til at være aktiv og se på de andre parametre, der giver høj SSI-score samtidig, hvis man gerne vil have rækkevidde. Se side 11 hos Richard Van Der Blom – Han bekræfter tesen.

Hypotese 3:
Jo større ”dwell time” du kan skabe, jo større rækkevidde på posten. Noget vi kender fra Facebook – Hvis du kan få folk til at se længe på din post, får den mere rækkevidde, fordi den bliver betragtet som mere interessant. Fremsat af flere efter en LinkedIn Algoritme-opdatering for nylig. Se f.eks. hos Travis Lachner, der skriver: ”High volume comment conversations, long comments, multiple responses and returns to post will send strong positive signals.” Helt konkret betyder det, at du faktisk skal skrive længere (men stadig fede posts), bruge video (det vidste du godt) og formater, hvor man stopper op og betragter længe, starte samtaler, hvor brugerne vender tilbage igen og igen osv. Og du skal ikke bare på Facebook-agtig vis bede dem svare et enkelt ord på en quiz – du skal sørge for, at de bruger lang tid og skriver længe i kommentarfeltet hos dig. Smartbizz har skrevet længere om det her

Hypotese 4:
Sender du en besked til en connection gennem Messenger-systemet, vil de også se dine næste posts og nogle af de forrige inden for en vis tidsgrænse. Den behøver ikke engang at blive  uddybet. Prøv selv at teste det.

Hypotese 5:
LinkedIn præmierer indhold, der ikke linker ud af platformen. Den er beskrevet af flere – Min egen oplevelse er det samme. Linker man ud af platformen, får man mindre rækkevidde på sit opslag. Linker man til en video, der ligger på en anden platform, får man mindre rækkevidde. Ligesom på Facebook bliver man præmieret for at smide videoen op på LinkedIn ”native” (altså fra skrivebordet eller telefonen og direkte uploadet til LinkedIn).

Hypotese 6:
Har du lige skrevet en god post, kommer den næste også længere ud. Eksperterne siger nej. Mine målinger siger også nej.

Men et lille men: I og med, at din SSI-score er højere, når du lige har lavet en god post med rækkevidde i, så vil LinkedIn også præmiere den post du skriver næste gang – Men det er ikke fordi den husker rækkevidden fra din forrige post. Det er fordi LinkedIn kan se, at du generelt er aktiv. Flere eksperter rundt på LinkedIn har allerede dokumenteret, hvor de prøver at være stille i flere dage, og så poster de noget, for at måle, om de har mindre rækkevidde end de ville have haft, hvis de havde været kontinuerligt aktive. De har mere rækkevidde, fordi deres generelle SSI-score er højere, når de er mere aktive og får engagement.

Hypotese 7:
Kommentarer giver indhold mere rækkevidde end likes. Og et hjerte er ikke bedre end et like. Bekræftet flere steder af flere eksperter. Kommentarer er den bedste engagementsdriver og giver posten mest rækkevidde. Vil du hjælpe en kollega, skriver du en god lang kommentar i hans kommentarfelt. Richard Van Der Blom har sat tal på og mener, at likes kun har 50% virkning på rækkevidden ift. kommentarer, og delinger har under 25%.

Hypotese 8:
Deleknappen er en snydeknap, der ikke giver rækkevidde på en post. Ja. Jeg kunne vise dig en million eksempler. Hold op med at trykke på deleknappen. Den virker ikke. Du får ingen rækkevidde ved at dele noget, du får rækkevidde ved at poste noget selv. Er I en organisation, der gerne vil nå langt ud, skriver I hver jeres post om det samme fra bunden, i hver jeres tone. I trykker ikke på deleknappen. Se side 7 hos Richard Van Der Blom – Deleknappen er død. Hold op med at trykke på den! I hvert fald lige nu.


Lisbeth Knudsen og mange andre er gode eksempler på, at deleknappen ofte er under 10% rækkevidde ift. at poste. Lisbeth har over 7000 følgere, og ligger af og til helt nede på 3 likes på en post. Når hun ikke trykker del, har hun masser af rækkevidde. Prøv selv at hoppe ind og se – Eller kig med hos mange andre, der trykker på deleknappen.

Hypotese 9:
Får jeg tidligt engagement på min post, så når den også længere ud. Jep. Helt korrekt. Bekræftes af flere. LinkedIn gør det samme som Facebook har gjort tidligere – Måler i en ”golden hour” i et udvalgt publikum, om der er engagement på dit opslag. Er der meget lidt engagement, dør posten. I øvrigt er der også stærke indicier på i mine egne målinger, at et redigeret post når væsentligt kortere end et uredigeret. Nogle mener, at det har noget at gøre med, at LinkedIn nulstiller ”Golden Hour”-engagementet. Det har jeg ikke fundet bevis for eller bevis mod, men jeg tror det er sandt.

Hypotese 10:
Her bliver det for alvor spændende. LinkedIn kigger på ordniveau, hvem indholdet skal nå ud til. Jf. deres egen ”What is the update about?” fra hypotese 1. Jeg har testet det her udførligt. Prøv at skrive ord, som en connection har på deres egen profil i summary eller i overskriften. Og spørg dem, om de ser posts fra dig. Problemet med den test er, at du ofte spørger folk, du har meget tilfælles med eller er tæt på dig. Mine tests viser, at du kan målrette med ord – Vil du gerne ramme Erhvervsminister Simon Kollerup, så laver du en analyse af, hvilke tekster og hvilke ord han liker, kommenterer på, hvad der står på hans egen profil mv. Så er der en forbandet god mulighed for, at din post sidder øverst i hans feed, når han logger på LinkedIn.

Hvorfor ser jeg Ritzaus Bureaus corporate profil i mit ”Mest populære”-feed i dag, når de kun har 3 likes på posten, og jeg har 3000 connections, der burde have langt mere engagement? Fordi min kæreste Line er direktør på Ritzau, og fordi de skriver ordet ”Sociale medier” i posten sammen med ord som ”søger på nettet” og ”misinformation”. Det er alle ord, jeg har stærk omgang med generelt. Derfor ved LinkedIn, at jeg er interesseret i det.

Hypotese 11:
LinkedIn er nogle dataslyngler, kigger i din mail og alt hvad de kan snuse op, og laver dit nyhedsfeed efter det. Ja. Mine tests igennem et par år har været så tæt på, at jeg turde skrive dette indlæg ikke som hypoteser, men baseret på valide tal.

Jeg kan se på mit feed, og på mange andres jeg har testet med, at de ofte ser personer i deres nyhedsfeed, som de lige har fået en mail fra, eller posts der matcher bestemte ord, som er i deres mailboks.

Og det giver god mening – Kig efter i bogen ”Social Media Communication: Concepts, Practices, Data, Law and Ethics”, hvor der blandt andet står ”Access to contacts, such as those in email, may also raise privacy issues: “If you grant these products permission to access your e-mail accounts, they will access your email header information in order to match it to LinkedIn (… )LinkedIn will use this information to personalize the LinkedIn-provided functionality on third-party sites (…) and allowing you to share information with your network (1st and 2nd degree connections on LinkedIn)”

Skræmt? Læs lige videre i “Is your personal data safe on LinkedIn”, hvor det konkluderes i en gennemgang af LinkedIns TOS (Terms of Service) at “It’s your choice whether to include sensitive information on your profile and to make that sensitive information public. We do not require Members to include sensitive data (e.g., race, ethnicity, political opinions, religious or philosophical beliefs, trade union membership, physical or mental health, sexual orientation or criminal record) in their LinkedIn profile. If you choose to post any such data, it is visible to others like the rest of the profile information you provide. on your profile and to make that sensitive information public. Please do not post or add personal data to your profile that you would not want to be publicly available.” Og senere ““If you sync your contacts or calendars with our Services, we will collect your address book and calendar meeting information to keep growing your network by suggesting connections for you and others, and by providing information about them, e.g. times, places, attendees and contacts.” Og senere “If you or others opt-in to sync email accounts with our Services, we will also collect “email header” information that we can associate with Member profiles.”

Det der står der? At LinkedIn kigger i din mail og bruger det til at personalisere din oplevelse. Deraf hypotesen. Og det kan du bruge til at begynde, hvis du er en præmiesælger, at kombinere de mails du sender, med de ordlyde du skriver i dine posts for at nå det samme menneske med flere budskaber på tværs af platforme – eller spekulere i, hvilke mails dit udvalgte offer mon lige har fået, og skrive efter det.

Hvorfor ser jeg Tine Wickers fra Nordea Fonden i mit newsfeed under ”Mest populære”, når hun kun har to likes på posten og jeg har 4000 andre connections? Fordi jeg i min mailboks har en længere korrespondance med Nordea Fonden om en opgave. Det ved LinkedIn godt – og jeg har optet in til, at de må snuse i min mail.

Hypotese 12:
LinkedIn kigger på din geografiske placering, hvis de kan finde den, og viser dig posts i dit newsfeed efter, hvor du har været og hvor du er. Ja. Prøv at teste det ved at slå Wifi til og fra på din telefon, og kig på newsfeedet i appen. Prøv at se, hvad der er under mest relevante. Jeg plejer at sige, at får jeg hukommelsestab, så kan jeg altid se, hvor jeg har været i løbet af dagen ved at kigge i mit newsfeed på LinkedIn. Prøv selv at tjekke dit feed på telefonen, når du står i henholdsvis Odense, Aarhus eller København. Hvad kan du bruge det til? At tænke i at kombinere et fysisk møde med at skrive opfølgende posts, der er målrettet de mennesker, du gerne vil gen-adressere.

Hypotese 13:
Hashtags giver mere rækkevidde. For mange hashtags og mentions giver mindre rækkevidde. Ja. Prøv at se første slide hos Richard Van Der Blom – Du må ikke have over 5 hashtags, søgemæssigt er det bedst at skrive de tre vigtigste først, og du skal lade være at smøre til med mentions af en masse mennesker. Mine egne tal viser, at det nedsætter læsevenlighed, at det virker negativt på rækkevidden, hvis en du har lavet en mention af, fjerner tagget.

Hypotese 14:
En af de lette – Dine nye followers på en company page ser dine næste opslag med garanti eller dine nye connections ser dine tidligere posts inden for fem dage, fra tidspunktet du connecter på og ser med garanti din næste post, hvis du poster inden for fem dage. Mine tal og eksempler bekræfter det. Derfor skal du have med i din strategi, når du vil netværke med en person, at du målrettet skriver posts før og efter, du connecter med personen.

Så er det op til dig!
Værsgo! Der var hypoteserne. Vil du hjælpe mig med at be- eller afkræfte dem, teste dem, slå dem ihjel eller supplere, så er kommentarfeltet åbent. Jeg skriver løbende til, når du har nyt, eller jeg selv finder flere beviser på eller mod.

Og læs så selv videre (du bliver aldrig færdig) i alle de spekulationer, der ellers er om LinkedIn’s algoritmer, AI og data – Start med https://www.linkedinsights.com/the-linkedin-algorithm-explained-in-25-frequently-asked-questions/

 

Vores kurser
Trænger din organisation til at få styr på jeres setup omkring interessevaretagelse, så du skærper den klassiske del og sikrer den digitale understøttelse, så I mestrer både den digitale og den analoge?
6. september, 2022

Trekronergade 149
2500 Valby

Du bliver indført i at bruge visuelle medier med særligt fokus på TikTok og Instagram.
9. september, 2022

Trekronergade 149
2500 Valby

Elberth Kommunikation tilbyder en uddannelse over tre dage til dig, der er ansat til at administrere sociale medier og digitale medier i en politisk funderet organisation, som f.eks. en kommune, en styrelse eller en interesseorganisation.
27. september, 2022

Trekronergade 149
2500 Valby

På dette kursus lærer du, hvordan du bruger LinkedIn med effekt. Vi bygger profiler, lærer salgsteknikkerne og lærer at skrive til data og med tone, uanset om du har en corporate konto eller en personlig LinkedIn-profil.
10. oktober, 2022

Trekronergade 149
2500 Valby

Kommunikationen på sociale medier er svær, og kravene ændrer sig hurtigt. Du sidder måske alene med opgaven og savner inspiration til at holde dig opdateret. Her er netværket i 5 episoder til dig.
25. oktober, 2022

Trekronergade 149
2500 Valby

Kurset er målrettet til dig, der skal udbrede ekspertviden, sætte dig på en dagsorden eller være thought leader på sociale medier og på tværs af medier.
3. november, 2022

Trekronergade 149
2500 Valby

Om os

Elberth Kommunikation er et lille heftigt bureau med 5 medarbejdere. Vi er specialister i kommunikation på tværs af medier med afsæt i digitale og sociale medier. Vi yder rådgivning med afsæt i København og i Aarhus i krydsfeltet mellem klassiske og nye discipliner inden for PR, PA og salg.

Besøg os

Kontakt

Elberth Kommunikation
Trekronergade 149
2500 København

Ny Banegårdsgade 55
8000 Aarhus C

Telefon: +45 23961545
Mail: benjamin@elberth.dk

Om cookies

Elberth.dk opfylder kravene defineret af EU’s to love om anvendelse cookies, hhv. ePrivacy-direktivet (ePD – også kendt på dansk som Cookieloven) og Databeskyttelsesforordningen (GDPR).

Rediger cookie indstillinger

© 2022 Elberth Kommunikation

[scc_calculator type='text' idvalue='8']