
Klokken 11 i dag sætter Statsminister Mette Frederiksen sig til tasterne og besvarer spørgsmål fra den del af danskerne, der har udnyttet muligheden og kan finde vej til en Facebook-profil og Mette Frederiksens Facebook-side. Det er ikke nyt, men alligevel finder gammelheden vej til blandt andet Ritzaus Nyhedsoverblik fredag morgen. For det er stadig opsigtsvækkende – at en Statsminister åbner kanalen, og alle kan adressere hende. En statsminister er kun 40 centimeter væk fra dig, skal du forstå – uanset hvilket device du er på. Det er en klar melding fra Mette Frederiksen i sig selv.
Facebook-sessionen er en foreløbig kulmination på et Socialdemokrati, der er kommet ind i det nye år som skudt ud af en kanon. Nytårstalen giver i sit helt eget format en monopol-mulighed for at tale til nationen (altså ikke kun den på Ekstra Bladet), mens alle andre partiledere må finde andre veje til stemmer og berømmelse. Og med lidt hiv og sving fik Socialdemokratiet også kastet en kampagnefilm af sted, der lige nu får kritik i Twitter-land for at være etnisk udrenset for alt, hvad der kunne ligne en minoritet, og for at være et plagiat. Socialdemokratiets kampagne- og pressedrenge er vanen tro dygtige til at gå i clinch med de dele af Twitter-land, hvor det giver mening. Endnu et eksempel på, at den socialdemokratiske kampagnemaskine er ualmindeligt velsmurt. Den er også velsmurt, når en horde af ministre og S-politikere skamroser nytårstalen på samlebånd og udnytter den rækkevidde, de har bygget op gennem årene.
Spontane glæde af @Spolitik ministere eller koordineret?
18:17 @MogensJensenS
18:13 @JeppeKofod
18:11 @Astridkrag
18:29 @Heunicke
18:20 @BennyEngelbrech
18:22 @RasmusPrehn
18:22 @PHummelgaard
18:27 @KaareDybvad
18:13 @LeaWermelin
9 delte foto eller roste #dkpol pic.twitter.com/0OCdrGRUcT— Rasmus Visby (@rvisby) January 1, 2020
Intet nyt under solen – men formatet er vigtigt
Løkke gjorde det. Helle gjorde det live, allerede inden Facebook Live overhovedet var opfundet. Men det er ikke nyhedsværdien vi skal se her – det er legen med formaterne. Hvis Fogh var kongen af pressemøder, og Helle Thorning-Schmidt vel nærmest det modsatte og dronning af kampagne og ansigt-til-ansigt-mødet, Løkke mester i at finde det rigtige format og den rigtige komposition på tværs af medier, så skal Mette Frederiksen nu finde sine formater – som giver hende de fordele, der kan styrke hendes popularitet i gode og dårlige tider. Instagram og Facebook i kombination med de klassiske pressemøder og veldoserede interviews blandet med kampagnefremstød og gode taler, der allerede, som ved Godhavnsdrenge-undskyldningen har kastet respekt af sig, ligner et samlet klaviatur, der kan spilles godt og fornuftigt på.
Man må konstatere, at statsministeren har sat sig totalt på dagsordenen fra 2020’s start med et børne-overraskelsesangreb på #dkpol. Annoncer, SoMe-kampagner og +1 uges fuld skrue med besøg osv. Kan ikke huske så tilrettelagt et forløb siden Løkke og efterlønnen i 2011.
— Kristian Madsen (@KristianMadsen) January 2, 2020
Mette Frederiksen er blevet digital
Facebook-sessionen i dag er skelsættende, fordi den er endnu et eksempel på, at det er lykkedes at gøre Mette Frederiksen digital, som hun faktisk også var engang – Før hun røg i privatskole-shitstorm som kronprinsesse i S og fik ustyrligt mange net-tæsk, og før hun som minister røg på en forside på Ekstra Bladet, fordi en junta-guerilla-lignende gruppe, der var imod regler om gensidig forsørgelsespligt fik lavet så meget pres på hendes Facebook-side, at Mette Frederiksen kunne opgive at bruge platformen som en fordel i et langt stykke tid. Dengang var hun faktisk en af de bedste S-politikere på Facebook, indtil tæsk på tæsk.
Siden da er der sket meget – Mette Frederiksen er kommet på Instagram, smadrer derudad med billeder af at hun bager brød, personlighed, sænkede skuldre og overskud. Og hun formår at toppe sin nytårstale med et billede af at hun er klædt om til Dronningens Gallafest, hvor hun ligner en million. Twitter holder hun sig klogt fra – stadigvæk – men nu kommer altså næste lille tester. Kører Facebook-sessionen fornuftigt, og bliver hun ikke smadret i kommentarfeltet af tomater, alt for kritiske røster og lader hendes moderatorer være med at være for triggerhappy (se selv my finest hour for Helle Thorning-Schmidt engang. Det var ikke kønt), så er hun endnu et stykke vej i en positiv retning, hvor hun bygger følgere på hver dag. De er ekstremt vigtige, når lederen af oppositionen endnu ikke har fundet sin form. Ellemann kom et stykke vej med en alternativt nytårstale på Facebook, inden Mette Frederiksen tonede frem på Tv-skærmen, men han er stadig for stiv og for langt væk, når han starter sin tale med at sige, at det var hyggeligt at holde nytår med familien. Ellemann skal hurtigt have fundet sine formater – og langt flere følgere på tværs af kanalerne. Hold lige øje med ham på LinkedIn, hvor han har fundet noget momentum. Den krig vinder han, hvis V forstår at gøre det større.
En oppositionsleder skal selvfølgelig bruge #smdk til en alternativ nytårstale og fylde den ene kanal, mens Stm udfylder sit monopol på en anden. @JakobEllemann starter året godt. pic.twitter.com/RGziWjykX0
— Benjamin Rud Elberth (@BenjaminElberth) January 1, 2020
Hold øje med kommentarfelterne
Mette Frederiksens Facebook-session i dag: Hold øje med kommentarfelterne. Og nyd at Socialdemokraterne generelt er gode til at fylde med positive spørgsmål, der overdøver de negative. Bliver det for tydeligt, vil de få klø for det. Og bliver det for tydeligt, at Mette Frederiksen kun svarer på de nemme spørgsmål, så vil der komme kritik. Så det er hun for klog til.