25 trin til din valgkamp – 15 elementer, du skal have med

Valgkampen gange to er nær. Vi får et Europa-Parlamentsvalg den 26. maj 2019 og vi får et Folketingsvalg, når Lars Løkke bestemmer, at vi skal have et Folketingsvalg, dog senest i juni 2019.

Kandidaterne vil være i vildrede for at finde ud af, hvad der virker på tværs af medier. Ikke mindst fordi de bliver beskudt med eksperter og forskere, der siger noget forskelligt, og fordi kampagne er religion: Hver kandidat og hvert parti tror på, at bestemte elementer virker. Nogle tror fuldt og fast på Dør-til-dør, mens andre i visse partier internt betegner det som Død-til-død.

Her får du vores religion og tro på, hvad der virker – de 15 elementer, du skal have med i din valgkamp for at blive valgt, og det du skal gøre herfra for at blive valgt:

 15 elementer, du skal have med:

  1. En hjemmeside. Der skal være rigtig gode grunde til at fravælge partiets standardskabelon. Du skal bruge den når vælgerne skal google dig for at blive bekræftet i, at du er en seriøs kandidat. Og den skal sidde på et domæne, der SEO-mæssigt får den på side 1 på dit eget navn.
  2. Valgplakater. Men de skal være målrettede. Der er en grund til, at Konservatives Helle Bonnesen i Kommunalvalget havde plakater med ”Plads til familien” for enden af Islands Brygge, hvor der bor familier, der gerne vil have mere fysisk plads og mere plads i den politiske dagsorden.
  3. Foldere/Postkort (eller frøposer). Du skal have noget, du kan stikke i hænderne på folk. Carsten Kissmeyer brugte frøposer i Regionalvalget 2017. Det er effektivt, fordi de har gemmeværdi.
  4. Et omdelt magasin. Spørg Christina Krzyrosiak Hansen i Holbæk (landets yngste borgmester) eller Jonas Bjørn i København, hvorfor det er en god idé at bruge tid og penge på.
  5. (En Facebook-profil og) en Facebook-side, hvis man har annoncekroner og har evner til at få engagement. En Facebook-side er uundværligt både som analysemotor og som distributionskanal. Men kan du kun finde ud af at få engagement fra under 10% af sidens følgere, så skal du ud og stå på gaden ti gange oftere end dine modkandidater, der har engagement.
  6. Videoer, hvis man enten er dygtig til at filme noget med sin Iphone, eller hvis man har penge til at få lavet noget godt. Drop i øvrigt valgkampssangen – medmindre du synger ekstremt kikset, eller du synger sammen med en influencer.
  7. En Instagram-profil, hvis du appellerer til den målgruppe, der er på mediet og hvis du har billedtække og tekniske færdigheder. Instagram ejes af Facebook. Det giver muligheder for noget lækkert annoncering på tværs.
  8. En LinkedIn-profil, hvis du appellerer til den målgruppe, der er på mediet og du kan skrive godt.
  9. En Twitterprofil, hvis du allerede har været der længe og ved, hvad Twitterlingo er og har evnen til at sætte dagsorden klokken 21.30 om aftenen, når morgenavisen rammer aftenfladen som E-avis.
  10. En blog på den lokale netavis, hvis du skriver godt og kan flytte noget med dit sprog og dine holdninger.
  11. Drop apps, drop YouTube-kanal, drop Musically-profil, drop Snapchat, hvis du ikke har et ungt publikum – men drop ikke gadekampagnen. Du skal ud og trykke vælgerne i hånden og lave aftalen med dem om, at de skal stemme på dig. Men gå efter de samme segmenter, som du har målrettet kommunikation til.
  12. Dyre reklamer i den lokale avis og på netaviser, hvis du har penge.
  13. Radiospots, hvis du tror på, ligesom DF, at det har effekt.
  14. Udfyldte beskrivelser på de store mediers ”Test hvem du er enig med”-sider. Vi ved fra forskning, at tvivlerne såvel som dem, der er næsten sikre, tager testen. Du SKAL besvare mails fra Altinget, JP, DR, TV2, Politiken, Berlingske, hvis de indbyder dig til at udfylde en test.
  15. Tv og radio. Hvis du er så heldig og dygtig, at du kan få det, fordi du bruger element nummer 5,9 og 10 godt. Eller fordi du allerede har arbejdet på at have et netværk hos pressen, der betragter dig som kilde.

Og så kommer vi til kampagnedynamikken. Vi tror på, at du skal gå frem efter nedenstående skabelon:

25 trin for at udvikle din kampagne:

  1. Sæt dig ned og find ud af, hvad du kunne tænke dig at gå til valg på. Fem mærkesager. Et par slogans. Afstem med partilinjen, så du ved, at du ikke skal lave et tilbagetog, når du bliver banket på plads offentligt af partiet.
  2. Analysér alt det data, du kan finde fra f.eks. din Facebook-side og udvind ordlyde og politiske emner, der har givet engagement. Analyserer du på Twitter, skal du vide, at du analyserer på den kreative klasse. Ikke Hr. og Fru Sovs, som er på Facebook.
  3. Sæt dig ned igen og find ud af, hvad du kunne tænke dig at gå til valg på, samholdt med de data, du har fundet og udvind fem mærkesager, inklusive slogans for hver mærkesag og et overordnet kampagneslogan.
  4. Test budskaberne på din Facebook-side, og udvind målgrupper. Hvem klikker? Hvor har du gennemslagskraften? Hvilke posts med hvilke tekster virker bedst? Der findes kandidater, der allerede har så mange interaktioner, som du ser nedenfor. Det er fordi de har dygtiggjort sig i, hvordan man poster, og hvad man poster. Forestil dig, når de til sidst skalerer op med annoncekroner.
  5. Tegn målgrupper og personaer, du skal nå med dine budskaber. F.eks. Ursula på 60, der bor i Aars og er bange for at blive alene, når hun bliver gammel. Brug dine fordomme på at afgøre, om hun kan flyttes af et budskab om, at ældre ikke skal være ensomme. Sørg for at udvikle målgrupper, der er store nok til, at du kan få stemmer nok.
  6. Hold personaer og målgrupper op mod dine modkandidater i storkredsen og se, hvor de andre kandidater er svage og vælg geografiske indsatsområder.
  7. Vælg platforme på tværs af medier, der når alle personaer/målgrupper. Se ovenfor i listen på 15 elementer.
  8. Sørg for at alle formater sidder rigtigt – platforme, radiospots, valgplakater, foldere mv. Du kan sætte en Twitterprofil forkert op, eller du kan sætte den rigtigt op. Sørg for det sidste.
  9. Sørg for, at teksterne og billederne på hvert format kan flytte mennesker – ved at bruge dine sociale medier som analysemotor. Tag de tekster du fandt i punkt 4 og skriv dem på dit øvrige materiale.
  10. Bliv ved at teste budskaber og juster evt. hvis du kan se, at du ikke får nogen til at mikrohandle i form af likes, delinger, kommentarer eller klik.
  11. Sæt dig på al det presse du kan få om dine egne mærkesager (Lars Aslan-modellen). Er der en debat om hjemløse, og du har socialpolitik som kernesag, så men noget om den med din blog, din Facebookside og din Twitterprofil, indtil en journalist spørger dig om du vil deltage.
  12. Lav en turnéplan, hvor du ved, at du skal ud og lave den afsluttende handel med dine udvalgte målgrupper Face to Face. Og den skal du i gang med nu.
  13. Målret alt dit indhold, og begynd at beskyde målgrupperne specifikt – på tværs af valgplakater og Facebook og …. Har du budskaber til pårørende til ældre, så har du hængt en valgplakat med det budskab ud for parkeringspladsen på ældrecentret.
  14. Skyd dit valg i gang med ”Jeg går til valg –håber du vil følge med”-budskaber og måske et kampagne-kickoff, hvis du har venner og frivillige nok til at få skabt en ordentlig fest
  15. Forklar vælgerne dit slogan/kampagneoverligger –hvorfor er det vigtigt at gå til valg på det? Skriv det på Facebook, sig det når du møder dem.
  16. Forklar vælgerne dine mærkesager –hvorfor er de vigtige? Skriv det på Facebook, sig det når du møder dem. Helst i videoer på Facebook, som du har forberedt, og som er lavet på den rigtige måde.
  17. Brug koncepter, der folder kampagnen ud. F.eks. Underskrifter, Facebook Live-debatter, events.
  18. Kom med politiske udspil med løfter, der understøtter mærkesagerne
  19. Kommunikér, at du er på kampagne og gå på kampagne – og skab et tværmedialt tryk, hvor du møder vælgerne på tværs af gade, debat, tv, Facebook, valgplakater – MEN MÅLRETTET!
  20. Post de samme tekster på Facebook, som virkede rigtig godt i punkt 4, men i en ny variant.
  21. Lav evt. det sjove sidste efterspil.
  22. Skalér dem af dine budskaber op, der virker, de sidste 10-14 dage med annoncekroner og målretning. Det er her du hiver de bedste posts frem, du har lavet i punkt 4 og i punkt 20.
  23. Sig og post de sidste ”Get out to vote”-budskaber. Fortæl vælgerne – gerne segmenteret, hvorfor du har brug for deres hjælp til at kunne kæmpe for den mærkesag, de har engageret sig i hos dig.
  24. Gå på gaden og ”luk handlerne” med ”Kan jeg regne med din stemme?”-budskaber. Du forsøger kun at handle med de målgrupper, du allerede har rørt ved tidligere. Har du gjort det rigtigt, vil du opleve, at de siger, at de kender dig i forvejen.
  25. Et par timer før valgstederne lukker. Husk at takke alle for hjælpen og støtten og bed de sidste komme ud af sofaen, fordi de kan afgøre, om du bliver valgt.

 

Og lyt så til vores halvanden times podcast for at få endnu mere at vide om, hvad du gør i hvert punkt. Den er udgivet lørdag i uge 47:

 

 

 

 

Vores kurser
På dette kursus lærer du, hvordan du bruger LinkedIn med effekt. Vi bygger profiler, lærer salgsteknikkerne og lærer at skrive til data og med tone, uanset om du har en corporate konto eller en personlig LinkedIn-profil.
10. oktober, 2022

Trekronergade 149
2500 Valby

Kommunikationen på sociale medier er svær, og kravene ændrer sig hurtigt. Du sidder måske alene med opgaven og savner inspiration til at holde dig opdateret. Her er netværket i 5 episoder til dig.
25. oktober, 2022

Trekronergade 149
2500 Valby

Du bliver indført i at bruge visuelle medier med særligt fokus på TikTok og Instagram.
9. november, 2022

Trekronergade 149
2500 Valby

På dette kursus lærer du, hvordan du laver en samlet strategi for din organisation på Twitter, hvordan du bruger de mest effektive værktøjer ifm. interessentanalyse, interessenthåndtering, digitale tryk og effekt, og hvordan du konkret bygger organisationens brug af Twitter op.
17. november, 2022

Trekronergade 149
2500 Valby

Elberth Kommunikation tilbyder en uddannelse over tre dage til dig, der er ansat til at administrere sociale medier og digitale medier i en politisk funderet organisation, som f.eks. en kommune, en styrelse eller en interesseorganisation.
28. november, 2022

Trekronergade 149
2500 Valby

Vil du præstere bedre, have mere gennemslagskraft, være bedre til at performe, når du taler, kommunikerer, skriver, poster, forhandler og sælger enten din vare eller dit budskab?
16. januar, 2023

Trekronergade 149
2500 Valby

Om os

Elberth Kommunikation er et lille heftigt bureau med 7 medarbejdere. Vi er specialister i kommunikation på tværs af medier med afsæt i digitale og sociale medier. Vi yder rådgivning med afsæt i København og i Aarhus i krydsfeltet mellem klassiske og nye discipliner inden for PR, PA og salg.

Besøg os på sociale medier:

Kontakt

Elberth Kommunikation
Trekronergade 149
2500 København

Ny Banegårdsgade 55
8000 Aarhus C

Telefon: +45 23961545
Mail: benjamin@elberth.dk

Om cookies

Elberth.dk opfylder kravene defineret af EU’s to love om anvendelse cookies, hhv. ePrivacy-direktivet (ePD – også kendt på dansk som Cookieloven) og Databeskyttelsesforordningen (GDPR).

Rediger cookie indstillinger

© 2022 Elberth Kommunikation

[scc_calculator type='text' idvalue='8']